Artikel
30
mei
De 12 Product Owner Stances; wat is het en welke heb je?
De Product Owner wordt de Value Maximizer van het Scrum Team genoemd. Maar wat dit nou precies inhoudt, ziet er in iedere organisatie net even anders uit. Waar de Product Owner bij het ene bedrijf de projectmanager met een glimmende nieuwe titel is, is het ergens anders meer een lead developer die ook wat stakeholder management doet. Daarom bespreken we in dit aritkel wat de 12 Product Owner stances of houdingen zijn.
Om meer handvatten te bieden voor de invulling van de Product Owner rol, zijn de 6 preferred stances, of gewenste houdingen, en 6 misunderstood stances, of verkeerd begrepen houdingen, gedefinieerd. Wel zo makkelijk als je weer even wilt weten wat nu precies binnen het takenpakket van de Product Owner valt en vooral ook waarom.
Verkeerd begrepen houdingen
De 6 misunderstood Product Owner stances
Er zijn 6 houdingen of stances die Product Owners vaak aannemen, maar die niet juist zijn. Dit zijn stances die vaak door Product Owners worden aangenomen vanuit een onbegrip van de daadwerkelijke verantwoordelijkheden van een PO. Dit komt bijvoorbeeld door een gebrek aan gedegen, (up-to-date) training. Als het vak generatie-op-generatie van bestaande aan nieuwe Product Owners wordt aangeleerd, zul je zien dat de essentie van de rol vertroebelt.
De 6 misunderstood Product Owner stances zijn:
- De story schrijver
- De project manager
- De domein expert
- De klerk
- De poortwachter
- De manager
The story schrijver
De story schrijver schrijft het liefst elke User Story zelf, uiteraard volledig volgens de Definition of Ready (DoR). Geen detail is te klein voor deze fanaat. Deze PO is extreem georganiseerd en heeft de zaakjes helemaal op orde. Aan hen zal het in ieder geval niet liggen als een functionaliteit niet naar verwachting wordt opgeleverd! Waar de story schrijver niet zo goed in is, is loslaten en samenwerken, twee toch wel heel belangrijke kwaliteiten van een PO.
De project manager
Deze Product Owner heeft altijd een grafiek klaar om te laten zien wanneer alle onderdelen van het project precies worden opgeleverd. Het optimaliseren van output is de droom en KPIs als velocity, burndown en story points per persoon zijn de kers op de taart. Het feit dat de verantwoordelijkheid voor het managen van progressie van werk binnen Scrum eigenlijk bij de Developers ligt en niet bij de PO, kan voor wrijving zorgen.
De domein expert
Laat deze Product Owner maar even uitleggen hoe dit het beste kan worden aangevlogen. Niemand in de hele organisatie kent het product immers zo goed als hij/zij. Lekker efficiënt wel, als je de Developers niet meer bij discussies hoeft te betrekken, zij hebben het druk genoeg. Helaas gaat dat ten koste van de betrokkenheid van het team en daarmee onvermijdelijk ook van de kwaliteit van het product.
De klerk
“Ja, natuurlijk, geen probleem.” “Ik zet het op de backlog.” “Ja, ik geef het door aan het team.”
De klerk wil graag iedereen binnen de organisatie tevreden houden en heeft een hekel aan nee zeggen wat resulteert in een oneindig lange backlog. Ook heeft deze PO de neiging de eindgebruiker te vergeten en vooral de interne stakeholder te dienen.
De poortwachter
Alles in of uit het Scrum Team, moet eerst langs de poortwachter. Geen functionaliteit mag worden getoond zonder dat het door de handen van deze Product Owner is gegaan. Geen vraag mag aan de Developers worden gesteld zonder tussenkomst van de Poortwachter. Jammer dat de PO door al dit poortwachten, zo weinig tijd heeft om ook daadwerkelijk deze zware last te dragen.
De manager
“Als iedereen maar goed in z’n kracht staat, dan komt de rest vanzelf.” De manager is vooral bezig met gelukkige teamleden die zichzelf ontwikkelen en goed samenwerken. Heel fijn natuurlijk, maar het product wordt al snel het ondergeschoven kindje, niet echt gemaximaliseerde waarde.
De 6 gewenste stances van Product Owners
Goed, nu weten we hoe het niet moet maar wat is dan wel de bedoeling van de Product Owner rol? Daarvoor zijn de 6 preferred stances in het leven geroepen:
- De visionair
- De samenwerker
- De beslisser
- De experimentator
- De klantvertegenwoordiger
- De beïnvloeder
De visionair
De naam zegt het al, deze Product Owner heeft visie. Hij/zij durft te dromen over hoe het zou kunnen zijn in plaats van vast te zitten in hoe het is. En niet alleen dat, de visionair weet die visie op een opzwepende en inspirerende manier over te brengen om iedereen mee te krijgen.
De samenwerker
Niemand staat er in een Scrum Team alleen voor. Om tot een goed geprioriteerde backlog te komen die maximale waarde oplevert, is er inzicht nodig van een breed scala aan interne en externe stakeholders. Al deze mensen op één lijn krijgen met een gezamenlijk doel voor ogen, dat vergt een hele lading samenwerkend vermogen.
De beslisser
Knopen doorhakken, dat is wat de beslisser graag doet. Of het nu het verkopen van een ja of een nee is, dat maakt de Beslisser niet veel uit want deze Product Owner weet dat elke beslissing leidt tot een waardevoller product. Dankzij het goed getrainde luisterend oor van de beslisser, voelen alle stakeholders zich gehoord, ongeacht het uiteindelijke antwoord.
De experimentator
In Agile gaan we ervan uit dat we alles gaandeweg moeten ontdekken: de precieze klantbehoefte, de aanpak en de externe factoren die van invloed zijn. De Experimentator ziet dit als een uitnodiging om uit te proberen, te beproeven, te innoveren en aan te passen. “Elke stap is een stap vooruit zolang we ervan leren.”
De klantvertegenwoordiger
Deze Product Owner kent de klant of eindgebruiker door en door. In elk gesprek, elk antwoord en elke user story staat de klant centraal. De Klantvertegenwoordiger geniet ervan als een Developer na een gesprek met hen een nog beter begrip heeft van de klantbehoefte.
De beïnvloeder
Beïnvloeders zijn meesterlijke communicatoren. Ogenschijnlijk moeiteloos krijgen zij iedereen mee in hun ideeën zonder autoritair te zijn. Deze Product Owner voelt feilloos aan wat de onderliggende behoefte van de verschillende stakeholders is en weet hier tactvol op in te spelen.
Conclusie
Herken je jezelf als Product Owner vooral in één van de misunderstood stances? Laat je dan inspireren door één of meer van de preferred stances. Vaak kunnen we door een kleine verschuiving in focus of net wat meer balans, van onze verkeerde begrepen kanten, een gewenste houding maken. Als de klerk meer nadruk legt op waarde, is het binnen no time een super samenwerker. En met wat meer focus op waarom dan op hoe, wordt de domein expert al snel een klantvertegenwoordiger.
What's your reaction ?
Follow us on Social Media
Recent posts
October 07, 2024
Wat is de Green Claims Directive en waarom is het belangrijk?
October 04, 2024
Case: Albert Heijn Media Services as brand builder or conversion generator?
October 04, 2024
Influence: the 7 principles of Cialdini
October 04, 2024
Demand generation vs lead generation: wat is het verschil?
October 04, 2024
Neuromarketing & ethics: the grey area of influence
Comments (0)
No reviews found
Add Comment