Artikel
13
mei
De nieuwe AI content assistent van HubSpot: handig, maar is het veilig?
Sinds kort heb jij als HubSpotgebruiker toegang tot een nieuwe functie: de AI content assistent. Deze functie is gebaseerd op ChatGPT, een veelgebruikte tekstassistent die je kan helpen bij talloze werkzaamheden; van het schrijven van een nieuwsbrief tot het opstellen van een contentplanning. Erg fijn, maar niet helemaal risicovrij. We leggen je graag uit waar de risico’s zitten en ook hoe je deze vermijdt. Zo kun je met een gerust hart gaan ontdekken of AI content assistent iets voor je is.
Wat is AI content assistent en ChatGPT?
Voordat we je uitleggen waar de privacyrisico’s liggen, is het handig om te begrijpen wat de Content Assistent en ChatGPT precies zijn. ChatGPT is gebaseerd op GPT (Generative Pre-trained Transformer). Deze vorm van kunstmatige intelligentie maakt gebruik van enorme hoeveelheden bestaande (online) tekst om menselijke gesprekken te simuleren. ChatGPT helpt je bij het schrijven van allerlei soorten teksten, voert spellingcontroles uit en doet suggesties voor zoekwoorden.
De AI content assistent binnen HubSpot werkt, zoals gezegd, op basis van deze ChatGPT. De assistent doet alles wat ChatGPT doet, maar met één belangrijk verschil: deze tool werkt in real time. Tijdens het schrijven in HubSpot dus. Typfouten worden meteen aangemerkt en je kunt op ieder moment advies vragen over de toon van je tekst. Zo heb je altijd een sparringpartner bij de hand en versnel je het contentproces aanzienlijk.
Privacyrisico’s bij het gebruik van AI content assistent
Hoe menselijk de assistent ook overkomt, het blijft een robot. De tool heeft zelf dus geen bewustzijn of begrip van privacy. Het is daarmee aan jou als gebruiker om de tool op een veilige manier te gebruiken. We maken een onderscheid tussen twee belangrijke privacyrisico’s: de verzameling en opslag van gegevens en de gevoeligheid van prompts.
Een virtuele jager-verzamelaar
Allereerst: hoe komt AI content assistent aan diens input? Het antwoord is simpel: van het internet. In theorie is iedere online tekst voer voor de tool. Persoonlijke informatie die jij publiceert kan dus zomaar terechtkomen op die grote berg tekst waarop ChatGPT en daarmee de assistent zich baseert – en vervolgens in de output van een andere gebruiker.
ChatGPT kan denken, maar niet voelen
Daarnaast is het belangrijk om je opnieuw te realiseren dat AI content assistent geen mens is. AI voelt niet aan welke informatie gevoelig is en welke niet. De gegevens die jij invult als prompt en die de tool jou teruggeeft kunnen dus best eens ongeschikt zijn om op het internet te laten rondslingeren. Denk bijvoorbeeld aan privacygevoelige gegevens als:
- Medische gegevens
- Financiële data
- Persoonsgegevens
- Spannende toekomstplannen die nog geheim zijn
Veilig spelen met ChatGPT
Hoewel het gebruik van ChatGPT niet helemaal risicoloos is, hoef je je geen zorgen te maken. Met wat simpele handvaten kun jij zonder al te veel zorgen gebruikmaken van deze handige tool.
Tip 1: De aard van het beestje
Het is belangrijk dat jij zelf bekend bent met de aard van de gegevens die je noemt in je prompt. Sta hier altijd even bij stil als je de AI content assistent vraagt je te helpen bij het vloeiender maken van een tekst. Het kan een goed idee zijn om hiervoor interne richtlijnen op te stellen, zodat alle neuzen dezelfde kant op staan.
Tip 2: Bezorgd anoniempje
Zorg dat persoonsgegevens en data anoniem of fictief zijn. Voer alternatieve (bedrijfs)namen in en gebruik fictieve gegevens. Zijn de echte gegevens noodzakelijk voor de uitkomst, bijvoorbeeld als je de assistent vraagt om een berekening? Zorg dan dat deze goed geanonimiseerd zijn, zodat de data niet te herleiden zijn naar de betreffende persoon of organisatie.
De rol van regelgeving
Naast de maatregelen binnen organisaties is ook de regelgeving omtrent privacy van groot belang bij het gebruik van AI-modellen zoals AI content assistent. Omdat AI pas sinds kort toegankelijk is voor het grote publiek, is de wetgeving op dit gebied nog wat onduidelijk en in ontwikkeling. Het kan dus geen kwaad om regelmatig te checken of er nieuwe regelgeving is om rekening mee te houden. Zo weet je zeker dat je goed zit.
Conclusie: Geniet maar chat met mate
Al met al is de AI content assistent van HubSpot een unieke tool die je enorm zal helpen. Tegelijkertijd is het belangrijk om je bewust te zijn van de privacyrisico’s die kleven aan dergelijke kunstmatige intelligentie. Jouw nieuwe robotische assistent heeft immers zelf geen moreel kompas. Plak niet zo maar iedere tekst in de tool en anonimiseer waar nodig; dan kom je al een heel eind.
Heb je vragen over het gebruik van ChatGPT binnen jouw organisatie? Wij vertellen je graag meer over de manieren waarop je HubSpots Content Assistent optimaal kunt inzetten.
What's your reaction ?
Follow us on Social Media
Recent posts
October 07, 2024
Wat is de Green Claims Directive en waarom is het belangrijk?
October 04, 2024
Case: Albert Heijn Media Services as brand builder or conversion generator?
October 04, 2024
Influence: the 7 principles of Cialdini
October 04, 2024
Demand generation vs lead generation: wat is het verschil?
October 04, 2024
Neuromarketing & ethics: the grey area of influence
Comments (0)
No reviews found
Add Comment