search Inloggen search Registreren

Jouw profiel

Registreren Inloggen

Artikel

18
juni

Frankwatching

juni 18, 2024

1 views

De onmisbare rol van AI-(content)manager: dit is het takenpakket

Terwijl kunstmatige intelligentie een vaste plek in ons leven krijgt, blijft er één prangende vraag onbeantwoord: ‘Wie houdt deze nieuwe werknemer in toom?’ Het wordt tijd voor een AI-(content)manager.

Een tool heeft een beheerder nodig

In je marketingteam is er iemand nodig die niet alleen begrijpt hoe AI werkt, maar ook weet hoe je deze technologie echt in je voordeel kan gebruiken. Ondanks alle technologische vooruitgang, blijft AI gewoon een tool – en een tool heeft een beheerder nodig.

De AI-(content)manager is degene die bekijkt welke tools er gebruikt worden en waarvoor, de prestaties van AI monitort, zorgt dat er gebruikersrichtlijnen worden vastgelegd en die zorgt dat iedereen beschikt over de juiste kennis en skills.

Waar je AI-contentmanager ziet, kan je ook AI-manager lezen. Ik zie dat in veel marketingteams AI wordt ingezet voor contentproductie, vandaar de term AI-contentmanager. Maar ook als je in jouw team niks met content doet, moet je echt iemand de verantwoordelijkheid geven over AI. In dat geval is de term AI-manager passender.

Het takenpakket van de AI-(content)manager

Dit is wat mij betreft het takenpakket van de AI-(content)manager:

➡️ Selecteren van tools en implementatie daarvan

Je gaat als AI-contentmanager op zoek naar AI-tools die bijdragen aan werkprocessen, voor marketing zal dat vaak om contentcreatie gaan. Dit houdt in dat je:

  • de behoeften van je collega’s in kaart brengt
  • onderzoek doet
  • pilots opzet
  • tools evalueert

Zodra er een geschikte tool is gevonden, dan begeleid je de implementatie. Van het zorgen voor integratie met bestaande systemen tot het bieden van ondersteuning aan je collega’s.

➡️ (Content)strategie

In deze rol kijk je naar de doelstellingen en bestaande processen om een contentstrategie te ontwikkelen, waarin AI-tools zijn geïntegreerd om de efficiëntie en effectiviteit van contentproductie te verhogen.

➡️ Kwaliteitsbewaking

Het bewaken van de kwaliteit van de output van AI is heel belangrijk. Je stelt als AI-contentmanager kwaliteitsstandaarden op en controleert regelmatig de instructies en output van AI-tools om te zorgen dat deze voldoen aan de afgesproken standaarden.

➡️ Datamanagement

Effectief datamanagement is essentieel voor de werking van AI-tools. Als AI-contentmanager ben je verantwoordelijk voor het verzamelen, opschonen en beheren van data die gebruikt wordt door AI. Je waarborgt de veiligheid, nauwkeurigheid en relevantie van de data en zorgt ervoor dat deze in overeenstemming is met de ethische standaarden van de organisatie.

➡️ Ethiek & compliance

Daarover gesproken, je houdt als AI-(content)manager toezicht op het ethische gebruik van AI en zorgt ervoor dat het team en/of de organisatie voldoet aan alle relevante wet- en regelgeving. Een belangrijk onderdeel hiervan is het borgen van transparantie in de manier waarop AI-beslissingen worden genomen en toegepast.

➡️ Rapportage & analyse

Het analyseren van de impact van AI-gebruik en het rapporteren van de bevindingen aan het management is de kernverantwoordelijkheid van jou als AI-contentmanager. Je meet de prestaties van AI-tools, identificeert kansen en doet aanbevelingen voor verdere optimalisatie.

➡️ Opleiden en trainen

Jij zorgt ervoor dat collega’s de juiste kennis en skills hebben om AI effectief te gebruiken. Dit kan in verschillende vormen, denk bijvoorbeeld aan het organiseren van workshops of het ontwikkelen van trainingsmateriaal. Jij borgt dat het hele team de vaardigheden en kennis heeft om AI optimaal in te zetten en te integreren in hun dagelijkse werkzaamheden.

➡️ Feedback

Hebben collega’s feedback op AI? Je verzamelt en verwerkt dit voor de continue verbetering van AI-processen.

➡️ Innovatie

Je zorgt dat het team op de hoogte is van de nieuwste ontwikkelingen in AI-technologie. Dit betekent dat je zorgt dat er tijd wordt vrijgemaakt om bijvoorbeeld conferenties te bezoeken en te experimenteren met nieuwe tools en technologie om de (content)processen voortdurend te innoveren.

Jij bent als AI-(content)manager in de lead

Uiteraard hoef je het bovenstaande takenpakket niet alleen uit te voeren als AI-contentmanager, juist niet. Betrek je collega’s erbij voor meer draagvlak. Maar jij bent wel in de lead en zorgt dat jullie niet blijven hangen in de experimenteerfase. Het is jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat AI geïntegreerd wordt in (content)processen en AI als vast lid van het team wordt gezien.

Wie gaat dit takenpakket bij jullie oppakken? Wie geef je de verantwoordelijkheid over AI in jullie team of organisatie? Wat mij betreft echt iets waar je vandaag nog over na moet gaan denken. En zoals ChatGPT zegt:

De AI-contentmanager is net als een hond in een frisbee-competitie. Ze rennen heen en weer, vangen alle vliegende onderdelen van het contentproces, en zorgen ervoor dat niets de grond raakt. Ze zijn speels en scherp, altijd klaar om nieuwe uitdagingen aan te gaan, terwijl ze de hele tijd de boel onder controle houden.

Ik had het zelf niet beter kunnen afsluiten. Naar wie gooi jij de frisbee toe?

What's your reaction ?

Comments (0)

No reviews found