Artikel
01
oktober
Employer branding uitgelegd: wat is het en wat levert het op?
Wat is employer branding?
Employer branding, ook bekend als employment branding, gaat over het opbouwen van een sterk werkgeversmerk. Je zet je bedrijf als aantrekkelijke werkgever neer in de markt, om nieuwe medewerkers aan te trekken en huidige medewerkers aan je te binden. Met employer branding werk je aan het beeld van je bedrijf: hoe wordt het gezien door potentiële en huidige medewerkers?
Wat is een employer brand?
Een employer brand, of gewoon in het Nederlands een werkgeversmerk, is de reputatie die je hebt als werkgever. Hier werk je aan met employer branding. Het is alles wat jouw bedrijf uniek maakt: van bedrijfscultuur en waarden tot de manier waarop je medewerkers behandelt en de ontwikkelingsmogelijkheden die je biedt. Een sterk employer brand laat zien waarom mensen bij jou willen werken en er willen blijven werken.
Employer branding: waarom je er iets mee moet
Het Randstand Employer Brand Research 2024 laat zien dat het aantal werknemers dat van baan wisselt aanzienlijk is toegenomen. In het tweede halfjaar van 2023 is 17% van alle werknemers wereldwijd van baan gewisseld en 26% was van plan om dat in de eerste 6 maanden van 2024 te doen. Vooral Gen Z (35%) en millennials (22%) hebben plannen om van baan te wisselen. Hoge cijfers in een krappe arbeidsmarkt. Met employer branding kun je jouw bedrijf aantrekkelijker maken voor talent. Hierdoor kun je medewerkers niet alleen aantrekken, maar ook behouden.
Voordelen employer branding
-
Aantrekken van talent. Een sterk employer brand maakt je aantrekkelijker voor potentiele medewerkers. Bedrijven met een sterk werkgeversmerk trekken 50% meer gekwalificeerde kandidaten aan (Randstand Employer Brand Research 2024). Dit verbetert en versnelt je selectieproces.
-
Behoud van medewerkers. Werknemers die trots zijn op hun werkgever en zich gewaardeerd voelen, blijven langer bij het bedrijf. Volgens een onderzoek van Great Place to Work zijn werknemers 2,2 keer meer geneigd om bij een bedrijf te blijven als ze trots zijn op hun werkgever.
-
Minder wervingskosten. Als medewerkers langer bij je blijven werken, ben je minder tijd en geld kwijt aan het steeds opnieuw werven en inwerken van nieuwe medewerkers.
-
Productievere en betere samenwerking Een sterk werkgeversmerk draagt bij aan een positieve bedrijfscultuur en een hogere medewerkerstevredenheid en -betrokkenheid. En tevreden en betrokken medewerkers zijn productiever, werken beter samen en dragen meer bij aan een goede werksfeer.
-
Concurrentievoordeel. In een krappe arbeidsmarkt kan een sterk employer brand je onderscheiden ten opzichte van je concurrent.
-
Meer en terugkerende klanten. Goede employer branding zorgt voor een positief beeld van je bedrijf in de markt. Bij (potentiële) medewerkers, maar ook bij (potentiële) klanten. Hierdoor komen ze sneller bij je terecht en komen ze vaker terug.
Starten met employer branding
Om te starten met employer branding moet je eerst weten wat jouw bedrijf uniek maakt als werkgever. Denk aan je bedrijfswaarden en je cultuur, maar vraag ook bij je medewerkers waarom zij graag bij je werken? Als je dit duidelijk hebt, kun je dit meenemen in je communicatie. Op je website, op social media, in vacatures en tijdens sollicitatiegesprekken. Om te zien hoe een sterk werkgeversmerk eruit ziet, kun je eens kijken bij AFAS Software, Hilton, Mobilee. Deze bedrijven hebben bewezen sterke employer brands en zijn erkend als populaire werkgevers, onder andere door hun positieve werkculturen, inclusieve omgevingen, medewerkerstevredenheid en ontwikkelingsmogelijkheden.
Meer weten over strategieën voor employer branding en met welke stappen je het opzet? Lees dan verder bij: Employer branding strategieën: aan de slag met jouw werkgeversmerk.
Veelgestelde vragen over employer branding
Waarom is employer branding belangrijk?
Employer branding is belangrijk omdat het helpt om talent aan te trekken en te behouden. In een krappe arbeidsmarkt helpt het om je te onderscheiden en te laten zien waarom medewerkers bij jouw bedrijf willen werken.
Is employer branding marketing of hr?
Employer branding zit op het snijvlak. Je bent je bedrijf als werkgever aan het promoten (marketing), maar bent ook veel bezig met medewerkerstevredenheid en -betrokkenheid (HR).
Wat is het verschil tussen employer branding en marketing?
Employer branding richt zich op de reputatie van je bedrijf als werkgever en hoe (potentiële) medewerkers je bedrijf zijn. Marketing in algemene zin richt zich meer op het promoten van je producten en diensten aan klanten. Employer branding is een onderdeel van je marketing, maar niet de hele marketingboodschap.
What's your reaction ?
Follow us on Social Media
Recent posts
October 13, 2024
Wat is de Green Claims Directive en waarom is het belangrijk?
October 07, 2024
Wat is de Green Claims Directive en waarom is het belangrijk?
October 04, 2024
Case: Albert Heijn Media Services as brand builder or conversion generator?
October 04, 2024
Influence: the 7 principles of Cialdini
October 04, 2024
Demand generation vs lead generation: wat is het verschil?
Comments (0)
No reviews found
Add Comment