Artikel
01
oktober
Herstel transport en logistiek zichtbaar; personeelstekort blijft uitdaging
De transport- en logistieksector laat voorzichtig herstel zien. Zowel ondernemers in het wegvervoer als in de logistieke dienstverlening rapporteren een groei in omzet na een periode van beperkte stijgingen of zelfs krimp. Tekort aan personeel blijft een structureel probleem.
Uit de cijfers van de nieuwste sectormonitor (tweede kwartaal van 2024) blijkt dat zowel het wegvervoer als de logistieke dienstverlening een duidelijke omzetgroei heeft doorgemaakt. In het goederenvervoer steeg de omzet met 4,9% en in de logistieke dienstverlening met 3,8% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dit is de eerste omzetgroei voor de logistieke sector na vijf opeenvolgende kwartalen van daling.
Personeelstekort
Hoewel deze cijfers hoopgevend zijn, blijft het tekort aan personeel groot. Personeelstekort blijft de grootste belemmering voor de bedrijfsvoering; 50% van de ondervraagden noemt dit als grootste uitdaging, een lichte stijging ten opzichte van het vorige kwartaal.
Vooral het tekort aan vrachtwagenchauffeurs is nijpend. Eind tweede kwartaal 2024 stonden er ongeveer 7.400 vacatures open, een stijging ten opzichte van het vorige kwartaal. In de meeste regio’s is er sprake van een zeer krappe arbeidsmarkt, met meer vacatures dan beschikbare chauffeurs.
Faillissementen
Het aantal faillissementen lag in het tweede kwartaal van 2024 hoger dan in dezelfde periode vorig jaar (46 tegen 40). Het totale aantal bedrijven in de sector is gedaald naar 7.332, een afname ten opzichte van zowel vorig kwartaal als vorig jaar. Daartegenover staat dat het gemiddelde aantal werknemers per werkgever licht is gestegen naar 22,8.
De uitstroom van chauffeurs blijft hoger dan de instroom, hoewel het verschil in het tweede kwartaal van 2024 kleiner is dan in voorgaande kwartalen. De gemiddelde leeftijd van werknemers blijft stijgen, met een gemiddelde van ruim 45 jaar voor chauffeurs en bijna 40 jaar voor niet-chauffeurs.
Vooruitblik
De komende maanden blijft het spannend voor de transport- en logistieksector. Hoewel er sprake is van herstel in omzet, blijft het tekort aan personeel een belangrijk knelpunt. Ondernemers zien een positieve ontwikkeling in de personeelsgroei, maar blijven geconfronteerd met de structurele uitdaging om voldoende chauffeurs en medewerkers aan te trekken.
De monitor is een initiatief van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek, en CNV Vakmensen, en wordt uitgevoerd door het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL).
What's your reaction ?
Follow us on Social Media
Recent posts
October 13, 2024
Wat is de Green Claims Directive en waarom is het belangrijk?
October 07, 2024
Wat is de Green Claims Directive en waarom is het belangrijk?
October 04, 2024
Case: Albert Heijn Media Services as brand builder or conversion generator?
October 04, 2024
Influence: the 7 principles of Cialdini
October 04, 2024
Demand generation vs lead generation: wat is het verschil?
Comments (0)
No reviews found
Add Comment