Artikel
10
juni
Mobiliteit: 35% van de mkb’ers verwacht binnen 5 jaar over te stappen van bezit naar gebruik
Deelmobiliteit wint terrein: van hebben naar delen
Het onderzoek van de ANWB onder Nederlandse ondernemers, mkb en zzp, laat zien dat 82% van de respondenten verwacht over te stappen op deelmobiliteit. Hiervan verwacht zelfs 25% dat al binnen 3 tot 5 jaar te doen. De ANWB deed hetzelfde onderzoek vorig jaar. Toen verwachtte slechts 66% de overstap te maken.
‘Hoewel ondernemers traditioneel erg gehecht zijn aan hun eigen voertuig, oftewel hun ‘stalen ros’, openen zij hun ogen voor de mogelijkheden van gedeeld vervoer. Dit wordt mede gedreven door snel stijgende kosten van het bezitten van een auto of bestelbus, de parkeerproblemen en toenemende verkeersdruk in de binnensteden, wat hen stimuleert om alternatieve vervoerswijzen te overwegen’ – Patrick van Weert, Product Manager bij ANWB Zakelijk.
Waarom kiezen steeds meer mkb-ondernemers voor deelmobiliteit?
Het onderzoek liet ook zien dat de meeste mkb’ers – 35% – verwacht binnen 3 tot 5 jaar over te stappen naar het gebruik van vervoersmiddelen in plaats van het bezitten daarvan. Dit is een stuk sneller dan zzp’ers – die verwachten 5 tot 10 jaar nodig te hebben voor de overstap op deze vorm van duurzame mobiliteit.
“Wij denken dat mkb’ers eerder verwachten over te stappen op deelmobiliteit door het aantal voertuigen dat gebruikt wordt of in bezit is. Een zzp’er heeft maar één voertuig nodig terwijl een mkb-bedrijf vaak meerdere voertuigen heeft en afwisselt.” – Patrick van Weert, Product Manager bij ANWB Zakelijk.
Naast dat de overstap vaak makkelijker te regelen is, levert het ook sneller een of meer voordelen op:
-
Kostenbesparing. Een voertuig delen is vaak goedkoper dan een voertuig bezitten. Je betaalt alleen voor de momenten dat je de auto, fiets of scooter gebruikt. Hiermee kun je besparen op de kosten voor brandstof, onderhoud, verzekering en afschrijving.
-
Flexibiliteit. Met meerdere deelvoertuigen heb je altijd beschikking over de juiste mobiliteitsoplossing. De fiets voor een afspraak in de binnenstad, een kleine bestelbus voor een klus op afstand of een compacte auto voor de dagelijkse ritjes.
-
Duurzaamheid. Een voertuig delen is duurzamer dan bezitten. Er zijn minder auto’s nodig, je vermindert je CO2-uitstoot en verlaagt de parkeerdruk of -overlast. Dit kan een positief effect hebben op het imago van je bedrijf.
-
Als secundaire arbeidsvoorwaarde. Steeds meer (potentiële) medewerkers vinden duurzaamheid belangrijk in hun werk. Met deelmobiliteit kun je dit bieden. Ook maakt deze vorm van mobiliteit het mogelijk om opties te bieden die passen bij de wensen en het werkplezier van personeel.
Deelmobiliteit soms nog een stap te ver
Niet iedereen verwacht de overstap al binnen 5 jaar te maken. Sommige ondernemers zijn nog niet bekend met de voordelen of weten niet goed hoe ze het kunnen implementeren in hun bedrijf. Ook is er in sommige bedrijven nog een sterke traditie van het bezitten van een eigen wagenpark. Dan is de overstap naar deelmobiliteit ook een overstap in cultuur. Die stap duurt langer dan de stap van bezit naar gebruik.
5 tips om zelf met deelmobiliteit aan de slag te gaan
Deelmobiliteit is voor veel ondernemers interessant. Maar hoe bepaal je of de overstap rendabel is voor jouw bedrijf en hoe pak je die overstap praktisch aan? 5 tips.
-
Breng je huidige mobiliteitskosten in kaart. Hoeveel geef je per jaar uit aan brandstof, onderhoud, verzekering en afschrijving van je bedrijfsvoertuigen?
-
Maak een mobiliteitsplan. Bepaal welke mobiltieitsopties je medewerkers nodig hebben en hoe je die het meest efficiënt kunt inzetten. Kijk hierbij naar wat er nu nodig is, maar ook naar de toekomst. Als de parkeerdruk nog verder oploopt, een auto steeds duurder wordt, duurzaamheid belangrijker wordt: wat voor oplossingen heb je dan nodig?
-
Vergelijk verschillende deelmobiliteitsaanbieders. Welke aanbieders zijn er nu, welke opties bieden ze, wat kosten ze, hoe is de beschikbaarheid? De bekendste van nu zijn GreenWheels, Mywheels, Amber en Sixt Share.
-
Praat met andere bedrijven die al deelmobiliteit gebruiken. Vraag bij andere mkb’ers naar hun ervaringen. Waar liepen zij tegenaan en hoe zetten zij vervoermiddelen het meest efficiënt in?
-
Van proberen kun je leren. Begin klein en kijk hoe dat gaat. Waar lopen medewerkers tegenaan, hoe gaat het met de administratie, wat vinden medewerkers ervan, wat zijn de kosten? Zo leer je waar de knelpunten zitten en hoe je die op kunt lossen voor je met het hele bedrijf overstapt.
What's your reaction ?
Follow us on Social Media
Recent posts
October 07, 2024
Wat is de Green Claims Directive en waarom is het belangrijk?
October 04, 2024
Case: Albert Heijn Media Services as brand builder or conversion generator?
October 04, 2024
Influence: the 7 principles of Cialdini
October 04, 2024
Demand generation vs lead generation: wat is het verschil?
October 04, 2024
Neuromarketing & ethics: the grey area of influence
Comments (0)
No reviews found
Add Comment