search Inloggen search Registreren

Jouw profiel

Registreren Inloggen

Artikel

10
juni

Frankwatching

juni 10, 2024

3 views

Moeite met Gen Z begrijpen? Zo spreek je hun taal

Als Gen Z’er vind ik het soms behoorlijk grappig om te lezen hoe niet-Gen Z’ers (lees: de oudere generatie) invulling geven aan blijkbaar door ons gebruikte woorden en manier van communiceren. Eerlijk gezegd komt het vaak niet overeen met de realiteit. Daar breng ik met dit artikel graag verandering in.

Met meer dan 3 miljoen Nederlanders die tot Generatie Z behoren, is dit een grote doelgroep. Vorig jaar schreef ik al over hoe je Generatie Z kan bereiken, want ook dat kan soms een uitdaging zijn. Met visuele communicatie, de juiste kanalen gebruiken, het inzetten van influencers, de interactie aangaan en storytelling, kom je al een heel eind.

Ik heb het dus over Gen Z bereiken, maar voorafgaand is het belangrijk om de doelgroep te begrijpen. En dat kan lastig zijn, want soms lijkt het echt alsof deze generatie een compleet eigen taal spreekt. Misschien is dat wel zo?

    Waarom is het belangrijk om de taal van Gen Z te begrijpen?

    Voor marketeers is het belangrijk om in de hoofden van hun doelgroep te kruipen. Dat is lastig als je iemand niet begrijpt. En online op zoek gaan naar antwoorden is ook niet altijd makkelijk. Zeker niet wanneer je geen idee hebt waar ze over praten en wat ze bedoelen. Tijd om daar verandering in te brengen!

    Ten tweede: dit zijn je toekomstige collega’s. De groep die onder Generatie Z valt, zijn mensen geboren tussen 1997 en 2012 (verschilt overigens aan wie je het vraagt). Velen zitten nu in hun studiefase. Over een paar jaar stikt het dus van Gen Z’ers op jouw werkvloer. En we weten allemaal: goed samenwerken, vereist goede communicatie. Het is daarom belangrijk om te weten hoe deze generatie communiceert en wat zij verwachten van jouw communicatie.

    Generatie Z Bron: Jacob Lund / Shutterstock

    Spreekt Gen Z echt een andere taal?

    Elke generatie heeft een eigen manier van communiceren. Deze communicatiestijl is beïnvloed door het tijdperk waarin ze zijn opgegroeid. De grootste invloeden op de communicatie van Gen Z, zijn technologie, diversiteit en met name de evolutie van online platforms.

    Uit onderzoek blijkt dat Gen Z gemiddeld 3,5 uur per dag op social media zit. Ze sturen dagelijks veel berichten via deze platforms. De berichten op social media zitten aan een tekenlimiet. Deze generatie heeft een aandachtsspanne van 8 seconden. Snel en haastig typen, gecombineerd met een tekenlimiet, heeft een invloed op de schriftelijke communicatie.

    Omdat deze generatie veel gebruikmaakt van social media, kan het voorkomen dat er op een meer informele manier geschreven wordt. Soms worden er zelfs helemaal geen woorden gebruikt, maar emoji’s. En ook dat is een taal an sich. Hierover later meer.

    De taal van Gen Z

    Afkortingen komen steeds vaker voor en als je deze niet begrijpt, lijkt het net alsof Gen Z geheimtaal spreekt. Het werd eerst vooral gebruikt op social media, maar afko’s, of afkortingen, worden steeds vaker in ‘echte’ gesprekken gebruikt.

    Zinnen worden korter en gesprekken gaan sneller. Gebruiken Gen Z’ers de afkortingen bij iedereen? Nee, dit wordt echt afgestemd op de ontvanger. Mijn oma zal dus niks horen van lawa’s, hdp en cappu’s.

    Veelvoorkomende afkortingen

    Ik noemde er al een paar, lawa, hdp en cappu, maar er zijn er nog zoveel meer. Ik zet een aantal op een rijtje, en natuurlijk de betekenis 🙂

    • Lawa: lange wandeling
    • Kowa: korte wandeling
    • Hdp: heerlie de peerlie
    • Cappu: cappuccino
    • Mdm: met de meiden
    • Boka: bonuskaart
    • Biba: bitterbal
    • Sws: sowieso
    • Exclu: exclusief
    • Fitje: (leuke) outfit
    • Gezel: gezellig
    • Irri: irritant
    • Tel: telefoon
    • VVV: vrienden van vroeger
    • X: kusje (of xtc, maar dat haal je wel uit de context…)
    • En de favoriet van velen, vrijmibo: vrijdagmiddagborrel

    Gen Z gebruikt ook veel Engelstalige afkortingen en woorden, zoals:

    • Iykyk: if you know, you know (vaak gebruikt voor een inside joke)
    • Idk: I don’t know (weet ik niet)
    • Idc: I don’t care (boeit me niet)
    • Sus: suspicious (verdacht)
    • FYP: for you page (zoals Instagram en TikTok)

    Ik moet zeggen dat ik heel veel afkortingen nog nooit heb gehoord. En tot mijn verbazing, is er zelfs een website waarin alle afko’s in een wobo staan. Begrijp je het? Juist: afkortingwoordenboek. En ja, zo heet die site echt.

    Veelvoorkomende woorden

    Naast afkortingen, zijn er ook woorden die Gen Z weleens gebruikt, die jij misschien niet in je vocabulaire hebt staan. De meeste woorden zijn overgenomen uit het Engels.

    • Cringe: wanneer je in een gênante situatie zit door iemands gedrag.
    • Exposed: iemand wordt (publiekelijk) betrapt.
    • Brainfart: gekke verspreking of je brein werkt even niet mee.
    • Bruh: een combinatie van gast/kerel en ‘meen je’.
    • Cap: liegen, vaak wordt daarom gezegd ‘no cap’, ‘ik lieg niet’.
    • Cancel culture: iets wat nu veel voorkomt in de Nederlandse mediawereld. Iemand heeft iets gezegd of gedaan wat niet kan en het publiek/de mensen blokkeren of negeren deze persoon. Of ze spreken negatieve reacties uit.
    • Flexen: laten zien dat je iets bezit, beetje opschepperig.
    • Goals: wanneer je je doel behaalt of hier nog naar streeft. “Zij wonen in een mega grote villa in LA, echt goals!”
    • Ghosten: opeens niks meer van je laten horen.
    • Viben: in een goede flow zitten.
    • Salty: boos zijn.
    • Skippen: iets overslaan of geen aandacht aan besteden.
    • Skeer: iemand heeft niet veel geld.
    • Period: einde discussie.

    Het gebruik van emoji’s

    Een andere, maar zeer populaire manier van communiceren: het gebruik van emoji’s. En wat voor mijn generatie een lach-emoji betekent, betekent voor de ander dat ze aan het huilen zijn. Ook hier zet ik een paar van op een rijtje:

    • 💀 – Ziet er best wel creepy uit. Betekent dit ‘dood’? Nee hoor, wij bedoelen lachen! In het Engels zouden we zeggen: I’m dying (van het lachen).
    • 🤡 – Hiermee bedoelen we niet Pennywise, Pipo de Clown of Bassie, nee we bedoelen dat je echt iets doms zegt.
    • 👍 – Dit is echt typisch wat vaders sturen. Het komt overeen met een simpele ‘OK’, wat normaal gesproken liefelijk kan betekenen ‘oke’ of ‘goed gedaan’. Maar voor ons kan dat behoorlijk passief agressief overkomen. Gebruikt iemand van mijn generatie dit, dan zou ik maar eens goed kijken naar de echte bedoeling achter het bericht.
    • 🔥- Nee, er staat niks in de brand. Iets is fire, of lit, nog twee woorden die Gen Z weleens gebruikt. Het betekent dat iets aantrekkelijk, sexy of nice is.
    • 🙏 – Voor de een betekent dit bidden, de ander geeft een high five. Wij zeggen hiermee ‘dankjewel’ of dat we ergens op hopen.
    • 💅 – Een nieuwe gloss erop? Tuurlijk, je kunt aangeven dat je je nagels gaat laten doen. Maar de nagels-emoji betekent voor Gen Z ‘period’, ofwel punt.

    Ik ben benieuwd: zijn er emoji’s die jij hebt gezien waarvan je denkt dat die een compleet andere betekenis hebben dan wat er in de zin staat? Laat het me weten!

    Gen Z als jouw collega

    Gen Z zal, samen met Gen Y (millennials), rondlopen op jouw werkvloer. Misschien maken ze nu al deel uit van je team. Het is daarom belangrijk om te weten hoe je het beste met hen in contact komt en een gesprek aangaat. En vooral, hoe communiceer je effectief met iemand die een kleinere aandachtsspanne heeft dan een goudvis (met maar liefst 0.75 seconden!)?

    De communicatiestijl van Gen Z is beknopt, informeel en het liefst in tekstformaat. Daarnaast hecht de generatie veel waarde aan transparantie en persoonlijke interacties.

    Een van de meest indrukwekkende vaardigheden van Gen Z is het vermogen om te multitasken. Terwijl millennials meestal met drie schermen tegelijk werken, kunnen hun jongste collega’s er gemakkelijk vijf aan. Dit komt omdat deze generatie opgegroeid is met social media en het dusdanig veel gebruikt, dat de hersenen gewend zijn om van het ene stuk content naar het andere te gaan. Ze nemen de informatie binnen enkele seconden op.

    Maar… Net zo snel als deze generatie informatie opneemt, kan de interesse afnemen. Hoe communiceer je nou met Gen Z op een manier die interessant genoeg is?

    Schriftelijk communiceren met Gen Z

    Heb je een van je jongere teamleden nodig om te praten over een project, kies je dan voor a) bellen, b) spraakbericht sturen, of c) een appje?

    Bellen? No way! Bellen is namelijk eng, vinden de meeste Gen Z’ers. Sommigen krijgen er zelfs letterlijk anxiety van.

    Om de aandacht te trekken, en de hartslag van je collega laag te houden, stuur je gewoon een simpel berichtje. Hier gaat de voorkeur naar uit, mits je bericht wel beknopt is en niet te formeel. Een lang verhaal, met de korte aandachtsspanne, werkt niet zo goed. Kies voor een kort, direct bericht, en wees niet bang om emoji’s te gebruiken. Nu heb je tenslotte een emoji-wobo in je bezit.

    Gen Z bereiken via berichten Bron: Kaspars Grinvalds / Shutterstock:

    Visueel communiceren met Gen Z

    Mijn generatie wordt ook wel digital natives genoemd. We zijn opgegroeid met socialmediaplatforms zoals TikTok, Instagram, YouTube en Snapchat. Allemaal apps waarbij visuele content centraal staat.

    Visuele communicatie wordt dan ook gewaardeerd, als je in je achterhoofd (weer) die aandachtsspanne houdt. Leg de nadruk op afbeeldingen of (korte) video’s. Gebruik ook krachtige kernzinnen in deze content.

    Persoonlijk communiceren met Gen Z

    Gen Z is opgegroeid in een bijna volledig digitale wereld. Hierdoor is er wel een behoefte aan menselijke en persoonlijke interactie ontwikkeld. Tuurlijk, deze generatie houdt van appen, maar persoonlijke en face-to-face gesprekken zijn toch favoriet.

    Dat kan dus een dingetje worden in het nieuwe werkleven, waar hybride werken steeds meer de norm wordt. Gen Z kiest liever voor een één-op-één gesprek op kantoor in plaats van een online vergadering. Bij dit gesprek is wederzijds respect belangrijk. Ze verwachten te worden behandeld als een gelijke. En dit is niet het enige wat Gen Z belangrijk vindt op de werkvloer.

    Inclusief, authentiek en transparant

    Doordat er online veel sociale onrechtvaardigheden zijn, is Gen Z meer bewust van de realiteit en de huidige staat van de maatschappij. Hierdoor staat eerlijke en inclusieve informatie centraal. Daarnaast staan authenticiteit en transparantie ook hoog op het lijstje van verwachtingen. Wil je het vertrouwen van Gen Z winnen, kies dan voor eerlijke en open communicatie.

    Continue behoefte aan feedback

    Een ander interessant gevolg van het opgroeien met social media, is dat Generatie Z continu behoefte heeft aan feedback. De generatie is gewend om altijd meningen te krijgen wanneer ze online in contact komen met elkaar, zelfs als ze er niet om vragen. Alles wat ze online doen of zeggen, roept (negatieve) reacties op.

    Als ze de werkvloer opkomen, kan het niet ontvangen van feedback van hun collega’s of teamleiders hen wellicht in de war brengen. Wees dus niet verbaasd als er opeens vaker naar jouw mening en eventuele verbeterpunten wordt gevraagd

    Communicatie is key

    Nu je weet hoe Gen Z communiceert en wat ze belangrijk vinden, ben je helemaal klaar voor de toekomst. Wees trouwens vooral niet bang om deze generatie uit te leggen dat hun manier van communiceren niet altijd gewaardeerd wordt of werkt in jouw werkomgeving. De professionele, formele taal is simpelweg iets wat geleerd moet worden.

    Je weet nu waar de taal vandaan komt en wat het betekent. Probeer alleen alsjeblieft niet ‘cool’ te doen door afkortingen en woorden te gebruiken die ik heb genoemd. Daar gaan wij alleen maar van cringen.

    What's your reaction ?

    Comments (0)

    No reviews found