search Inloggen search Registreren

Jouw profiel

Registreren Inloggen

Artikel

10
juni

AfterSales

juni 10, 2024

2 views

Naadloos ontwerp verplaatst airbag bestuurder

ZF LIifetec heeft een nieuwe generatie stuurwielen ontworpen om de ontwerpmogelijkheden van toekomstgerichte interieurconcepten uit te breiden. Bij een ongeval klapt de bestuurdersairbag vanaf de bovenkant van het stuurwiel via de bovenste stuurwielrand naar de bestuurder toe. Dat heeft volgens de bedenkers een aantal voordelen.

De airbag van de bestuurder wordt tegenwoordig frontaal uit het midden van het stuurwiel geplaatst. De nieuwe installatiepositie die ZF Lifetec kiest, zorgt ervoor dat de horizontale spaak, inclusief de naaf, een naadloos, smartphone-achtig design heeft. Krachtgevoelige bedieningselementen voor de entertainment- en assistentiefuncties van de auto zijn geïntegreerd achter een doorlopend oppervlak. Dit ontwerp past naadloos in de digitaal vormgegeven dashboards van moderne auto-interieurs. “Met dit nieuwe concept bieden we meer ontwerpvrijheid voor stuurwielen zonder de veiligheid in gevaar te brengen”, legt Harald Lutz, hoofd ontwikkeling bij ZF LIifetec, uit.

Duidelijke designtaal

De trend naar naadloos design, die de afgelopen jaren steeds populairder is geworden, is ook terug te vinden in het moderne interieur van voertuigen. Fabrikanten elimineren steeds meer naden en kieren in het interieur. Dit wordt ook weerspiegeld in innovatieve verlichtingsopties en displays, die in het hele interieur zijn geïntegreerd. Deze ontwikkeling zal zich ook voortzetten bij toekomstige stuurwielen. Naadloze designvarianten met een grotere integratie van HMI-functies en nieuwe oppervlakken zullen het uiterlijk en de functionaliteit van het stuurwiel van morgen op doorslaggevende wijze beïnvloeden.

Functie bepaalt ontwerp

Het naadloze ontwerp opent niet alleen veel mogelijkheden voor het gebruik van nieuwe materialen en vormen, maar ook in termen van functie. Vrij toewijsbare velden, aanraakschermen of een centraal scherm zijn nu denkbaar. Omdat het stuurwiel echter ook een veiligheidsrelevant onderdeel van het voertuig is, staat gebruiksvriendelijkheid voorop. Hybride oplossingen kunnen daarom ook worden geïmplementeerd met dit concept. Deze omvatten bijvoorbeeld de combinatie van een alternatieve draaischakelaar met een krachtgevoelig en tactiel oppervlak dat ook in het stuurwiel is geïntegreerd als ankerpunt, waardoor de bestuurder het systeem veilig kan bedienen.

Deze functies kunnen ook worden gecombineerd met hands-on detectie, een onderdeel van huidige en toekomstige stuurwielen. Een capacitieve sensor onder het lederen oppervlak herkent of de bestuurder het stuur alleen maar aanraakt of veilig vastpakt. Deze functie wordt ingezet voor (deels) autonoom rijden.

What's your reaction ?

Comments (0)

No reviews found