Een beetje stress is helemaal niet verkeerd, het is zelfs gezond en helpt je beter te presteren. Toch gaat het bij steeds meer mensen verkeerd en lopen zij tegen een burn-out aan. Hoe voorkom jij dat jouw werkdruk te hoog wordt?

Werkdruk komt voort vanuit simpelweg te weinig tijd hebben om het werk af te krijgen of door het gevoel te hebben dat je niet in staat bent om het resultaat te leveren wat van je verwacht wordt of wat je van jezelf verwacht. Werkdruk gaat ten koste van je creativiteit, effectiviteit en zeker ook je mentale en fysieke gezondheid. Hier enkele tips zodat jij kan voorkomen dat je werkdruk te hoog wordt.

Tip 1: Kom achter de oorzaak van de werkdruk.

Ontdek welke werkzaamheden of mensen  jouw triggeren waardoor je gespannen raakt. Ga in gesprek en vertel eerlijk waarom dit het geval is.

Tip 2: Laat je niet leven en hou de touwtjes in handen.

Het is jouw leven en dus ook jouw eigen beslissingen. Zorg dat je zelf controle houdt over de activiteiten die jij verricht op een dag. Grote kans dat je een werkgever hebt die vertelt wat jij moet doen, maar denk altijd even na of dit haalbaar is en of je het hiermee eens bent. Niet het geval? Leg dit op een positieve manier neer bij je manager en kom samen met en oplossing.

Tip 3: Vermijd chaos en maak to do’s.

Niets geeft zoveel stress als alles moeten onthouden en in je hoofd te structureren. Zorg dat je met gestructureerde to do werkt, zodat het overzicht op papier staat en jij je lijstje stap-voor-stap kan afwerken.

Tip 4: Denk positief en in oplossingen.

Zie de zonnige kant van je werkzaamheden in en denk na over hoe je problemen het meest effectief kan oplossen. Er gebeurt namelijk zeker niets goed als je alle negatief inziet en constant blijft steken bij de problemen die op jouw bordje liggen. Een positieve mindset maakt je als persoon namelijk een stuk productiever. 

Tip 5: Blijf in shape zowel mentaal als fysiek.

Je mentale en fysieke gezondheid heeft direct impact op je stressniveau en productiviteit. Iedereen kent het gevoel dat je niet goed in je vel zit. Zorg dat je blijft sporten en je hoofd ook af en toe wat rust gunt. Spreek bijvoorbeeld af met vrienden en praat niet over werk.

Herken je de symptomen en vind je het lastig om jouw werkdruk te verlagen. Hou dan deze pagina in de gaten. De aankomende weken zullen wij trainingen (zowel e-learnings als op locatie) toevoegen, zodat jij hard- en soft skills kan ontwikkelen die zorgen dat jij in balans de dag doorkomt.

Je moet ingelogd zijn om gebruik te maken van deze functie