Artikel
Drie tips voor effectieve Branded Podcasts
Podcasts zijn steeds vaker onderdeel van de mediamix van grote organisaties. Dit was voor MediaTest reden om samen met Airborne Audio Agency de Podcastmonitor te ontwikkelen. Nu de eerste onderzoeken zijn uitgevoerd, delen we graag wat tips. We hebben nu diverse podcast-series onderzocht, waaronder Topstukken van de VriendenLoterij, Jouw Noord-Holland van de provincie Noord-Holland en Verborgen Verhalen van de ANWB. Wat valt op? Alle onderzochte podcastseries slagen er in om met mooie verhalen een breder beeld van de organisatie te schetsen. Met sterke, leerzame en verrassende inhoud, die juist niet commercieel en salesgericht is, weten zij de luisteraar te boeien (en binden). Het zijn ‘kleine’ documentaires, die allemaal op enthousiaste luisteraars kunnen rekenen. Toch zien we al een aantal tips die zorgen voor een effectievere podcast: 1. Maak de podcast voor de liefhebbers, niet per sé voor een breed publiek De gemiddelde waardering voor de onderzochte podcasts is in lijn met wat wij zien bij TV- en radiocommercials. We zien echter steeds een substantiële groep luisteraars die zich graag op de podcast wil abonneren en de podcast dan ook significant hoger waardeert. Koester deze doelgroep en maak de podcast voor hen. 2. Zorg voor een duidelijke boodschap die...