Vaardigheden die komen kijken bij het opstarten van een eigen onderneming

In een tijd van krapte op de arbeidsmarkt overwegen meer mensen om voor zichzelf te beginnen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat er niets leuker is dan zelf de touwtjes in handen te nemen en een bedrijf van nul op te bouwen. Maar het opstarten van een bedrijf vergt ook bepaalde vaardigheden. Er vanuit gaande dat je zelf goed onderzoek hebt gedaan naar de markt waar je je in gaat begeven en de bijbehorende concurrentie, gaan wij wat dieper in op de vaardigheden die nodig zijn als ondernemer.

1.Communicatie en presentatie-vaardigheden

Als beginnend ondernemer zul je jouw idee bij mensen onder de aandacht moeten brengen. Zonder klanten kan een onderneming niet bestaan. Jouw communicatie- en presentatie skills zijn hierin essentieel. Mocht jij het lastig vinden om goed over te komen? Er zijn meerdere trainingen en cursussen die jouw hierin kunnen helpen. Deze variëren in tijd vaak tussen enkele dagdelen en vele jaren van training. Het is maar hoe goed je er in wil worden en welke sector je werkzaam bent. 

Beroepen met hoge mate van communicatie- en presentatie skills zijn: Sales, callcenter medewerker, politiek, klantenservice, consultant / adviseur en alle management-functies.

2. (Basis) boekhouden en administratieve vaardigheden

De boekhouding wordt als ondernemer niet meer voor je gedaan en ook ben je zelf verantwoording voor je begroting. Alle kosten en inkomsten zullen dus netjes bijgehouden moeten worden. Daarnaast zal er belasting afgedragen moeten worden (inkomstenbelasting en btw) en zul je zakelijke inkopen moeten scheiden van privé. Ben jij goed met cijfers, dan zul je hier niet zo veel problemen mee hebben. Mocht je hier wat minder affiniteit mee hebben, doe dan een e-learning of korte cursus boekhouden. Ook wanneer je een boekhouder inschakelt is het aan te raden om in ieder geval iets te weten van de financiën. 

3. Marketing en sales

De professionele vaardigheden marketing en sales liggen dicht bij de persoonlijke skills communicatie en presentatie-vaardigheden. Deze zijn alleen iets concreter (hard-skills) en kunnen dus ook makkelijker aangeleerd worden. Ben je van nature niet echt een marketing of sales persoon? Leer dan vooral de verschillende marketingkanalen die je kan inzetten voor jouw onderneming. Hierbij ligt het vooral aan je businessmodel en klanten (b2b of b2c). 

4. Zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen

Een eigen onderneming is niet vanaf dag één succesvol. Hiervoor zul je jaren nodig hebben met de nodige ups en downs. Belangrijk dus voor jou om door te zetten en een duidelijk doel voor ogen te hebben. Ben jij een persoon die snel de handdoek in de ring gooit of die wel eens wat problemen heeft qua zelfvertrouwen. Ook hierin kan je begeleid worden en zijn er meerdere training voor ontwikkelt. Dit zijn vaak wat langere trajecten, omdat het grotendeels om mindset gaat (softskills). 

5. Leiderschap en management vaardigheden

Wanneer je bedrijf groeit komen er ook nieuwe vaardigheden kijken. Één van de grootste struikelblokken hierin is leiderschaps- of management vaardigheden. Een goede ondernemer hoeft namelijk geen goede manager te zijn. Vaak zelfs zijn ondernemers eigenwijs en handelen meer op gevoel dan op kennis. Wanneer er meerdere mensen voor je werken, kom je hier niet meer mee weg en zul je jouw kennis, vaardigheden en doel moeten overbrengen op de rest van het team. Zorg dat jij in staat bent om dit efficiënt te doen en jouw team laat werken in plaats van alles zelf te willen doen. Je bedrijf is namelijk zo sterk als de zwakste schakel. 

Je moet ingelogd zijn om gebruik te maken van deze functie