Artikel
25
september
YouTube komt met Communities: ruimte voor meer engagement & connectie
Natuurlijk kennen we de comments onder YouTube-video’s, waar vragen worden beantwoord en discussies ontstaan. Maar als een video is ‘uitgedoofd’ raken deze uit het zicht. Met ‘Communities’ biedt YouTube een ruimte waar creators constant met hun fans in gesprek kunnen zijn.
Zo’n plek ontbrak nog, ontdekte YouTube toen ze in gesprek gingen met creators en hun fans. Om het gesprek levend te houden in de comments en Community tab voelden creators de druk om steeds met nieuwe video-content te komen, gaven zij aan.
Creators also told us they wanted more control over their communities, from deciding who can post to setting clear guidelines for behavior. They need the ability to take a break without feeling guilty, knowing their community can momentarily continue in their absence.
“Een community is een groep met (persoonlijke) gemeenschappelijke kenmerken en een gezamenlijk doel”, zo deelden Tom Dellepoort en Kirsten Wagenaar al eerder in dit artikel.
Hun verdere definitie luidt: “De overeenkomst tussen leden op bepaalde vlakken is wat een community onderscheidt van andere groepen zoals een panel, klankbord of netwerk. Niet iedere groep die wordt gevormd is dan ook automatisch een community. Mensen moeten actief kiezen om lid te willen zijn van een groep om er een community van te maken.”
Alleen abonnees kunnen posten
Dit is straks ook op YouTube het geval. Om creators meer controle te geven, kunnen alleen abonnees op het specifieke YouTube-kanaal iets in de nieuwe omgeving posten. Posts, comments en de gebruikelijke moderatie-opties blijven met Communities bestaan.
Op dit moment test YouTube met enkele kanalen, gericht op onderwerpen als fitness, koken en gamen. Naast het directe contact met de videomakers dat nu mogelijk wordt gemaakt, is de ervaring tot nu toe dat er ook meer persoonlijke verhalen worden gedeeld. Begin 2025 komt Communities voor meer creators beschikbaar.
Bron header-afbeelding: Chayjitti Hongmanee / Shutterstock.com
What's your reaction ?
Follow us on Social Media
Recent posts
October 13, 2024
Wat is de Green Claims Directive en waarom is het belangrijk?
October 07, 2024
Wat is de Green Claims Directive en waarom is het belangrijk?
October 04, 2024
Case: Albert Heijn Media Services as brand builder or conversion generator?
October 04, 2024
Influence: the 7 principles of Cialdini
October 04, 2024
Demand generation vs lead generation: wat is het verschil?
Comments (0)
No reviews found
Add Comment