Artikel
27
maart
De toekomst van online vindbaarheid: social search via Instagram, TikTok & meer
Social search wordt steeds belangrijker. Vooral omdat Gen Z steeds vaker platforms als Instagram en TikTok gebruikt voor hun zoekbehoeften. Deze verschuiving is een belangrijke verandering in hoe merken en individuen online zichtbaarheid en engagement kunnen benaderen.
Ik duik in de complexiteit van social search en stel dit tegenover traditionele SEO. Ik laat je zien wat de verschillen zijn op de socialmedia-platformen en ik geef je strategisch advies, waarbij de rol van AI inmiddels cruciaal is. Naast Instagram en TikTok, vind je hier ook alle ins en outs van vindbaar zijn op LinkedIn, Facebook en Youtube.
Verschil bij zoekopdracht
Wanneer ik als socialmedia-specialist trendpresentaties geef over Instagram en TikTok, laat ik het publiek een video zien van een zoekopdracht naar ‘Schotland’, die ik op twee manieren uitvoer op mijn smartphone: één via een browser met zoekmachine Google en één via TikTok. Je ziet meteen de grote verschillen:
- Google toont vooral tekstresultaten met kleine afbeeldingen, waar je op moet klikken om naar een andere website te gaan (vorm). Dit laden kan lang duren
- Google toont vooral commerciële resultaten, van websites van bedrijven die bijvoorbeeld reizen verkopen (inhoud)
TikTok
- Daarentegen biedt TikTok een visueel aantrekkelijke ervaring met grote, levendige videocovers, die automatisch afspelen in TikTok met geluid zodra je erdoorheen scrolt (vorm)
- De resultaten van TikTok zijn persoonlijker en authentieker: ze bestaan uit content gemaakt door individuen die hun directe ervaringen en hoogtepunten in Schotland delen (inhoud)
Waar Google aanvoelt als een verouderde, statische directory, zit je met TikTok meteen middenin de Schotse Hooglanden. Daarnaast zijn de meeste mensen op social media eerder op zoek naar resultaten van mensen, of in ieder geval naar ‘echte ervaringen’. Daarom is het van belang dat je als bedrijf op social media vooral ook je mensen laat zien.
Voorbeeld: personeel gezocht
Je wil top of mind zijn bij mensen die ander werk zoeken. Ze typen woorden of zinnen in als ‘vacature’, ‘werken bij’, en de naam van de baan die ze willen, bijvoorbeeld politieagent of vakkenvuller. Soms ook met de locatie erbij.
Op Instagram vind je als eerste accounts die de exacte naam hebben die overeenkomt met de zoekopdracht. Dat is de reden dat een ‘werkenbij…’-account slim kan zijn. Dan moet je wel actief zijn op dat kanaal, want actieve kanalen staan bovenaan in de zoekresultaten. Het is echter nog slimmer om een bedrijfsaccount te hebben, waar je niet alleen je producten en diensten laat zien, maar ook regelmatig de verschillende functies die er zijn uitgelicht. Dat kan in de vorm van een ‘day in a life’-, een ‘meet the team’-, of een ‘virtuele werkplek-tour’-video zijn.
Tag altijd je locatie zodat je mensen bereikt die in de buurt wonen. Het is tegelijkertijd slim om ambassadeurs te hebben binnen je bedrijf die een eigen socialmedia-kanaal hebben met een betrokken volgersgroep. Zij kunnen vragen van volgers beantwoorden op hun eigen account en het bedrijf uitnodigen als bijdrager.
TikTok
Op TikTok vind je op de zoekresultatenpagina als eerste ‘losse’ berichten, die passen bij de zoekopdracht. Dus niet eerst accounts zoals op Instagram. Dat is een van de redenen waarom TikTok beter geschikt is als zoekmachine. Zoek je op ‘politieagent’, grote kans dat je TikTok-agent Kim vindt met 650.000 volgers die je meteen hoort zeggen: “Als je bij de politie wil werken, dan…”.
Locaties zijn minder belangrijk op TikTok, omdat het slimme algoritme je locatie automatisch meeneemt. Dat hoef je dus in principe niet zelf aan te geven. Maar als het een belangrijk zoekwoord is, bijvoorbeeld ‘Rotterdam’, neem dit woord dan voor deze keer voor de zekerheid mee.
In beide gevallen is het belangrijk dat de content authentiek, boeiend en informatief is. Video’s moeten de kernwaarden van de organisatie weerspiegelen, het liefste door eigen personeel te laten zien, en een positief en realistisch beeld geven van werken bij de organisatie.
Door de zoekwoorden te targeten met content die direct antwoord geeft op de zoekvragen, vergroot je dus je kans om gevonden te worden en uiteindelijk een sterke connectie met je doelgroep op te bouwen. Dit draagt bij aan een grotere online zichtbaarheid en helpt weer bij het aantrekken van potentiële werknemers of klanten.
De opkomst van social search
De opkomst van visueel zoeken, met name videocontent, heeft de manier waarop gebruikers omgaan met social media totaal veranderd. Platforms hebben hun zoekfunctionaliteiten verbeterd, waardoor social search een integraal onderdeel is geworden van de klantreis. Gevonden worden op de socials is van groot belang voor merkbewustzijn en het opbouwen van relaties, en speelt een belangrijke rol in besluitvormingsprocessen.
Opvallend is dat bijna 40% van Gen Z Instagram en TikTok verkiest boven Google voor zoekopdrachten gerelateerd aan bijvoorbeeld eten of reisbestemmingen.
Keyword voorbeeld: Instagram & TikTok (met en zonder locatie)
- Café Amsterdam
- Sportschool Utrecht
- Duurzame kledingwinkel Haarlem
- Deeltijdbaan zorg Groningen
- Restaurant met terras Leiden
- Werken bij ouderenzorg Eindhoven
Maar ook deze minder verwachte zoekopdrachten:
- Fietsband plakken
- Maandverband gebruiken
- Hoe werkt excel
- Ziekenhuisopname
- Thuiszorg schoonmaaktips
Social search vs. Google search
Terwijl Google vertrouwt op specifieke algoritmen voor SEO, combineren socialmedia-platforms traditionele zoekalgoritmen met de sociale connecties tussen de zoekresultaten en de zoeker. Dit leidt tot gepersonaliseerde uitkomsten.
De zoekmachine-optimalisatie van Google draait om het begrijpen en gebruiken van algoritmen die gericht zijn op het leveren van de relevantste, betrouwbare en autoritaire informatie gebaseerd op de ingevoerde zoekopdracht. De algoritmen beoordelen een reeks factoren, zoals:
- Trefwoordrelevantie: de aanwezigheid en plaatsing van specifieke trefwoorden in de websitecontent
- Backlinks: links van andere websites die als stemmen van vertrouwen worden beschouwd
- Gebruikerservaring: hoe gebruiksvriendelijk en toegankelijk een website is
- Contentkwaliteit: originele, nuttige inhoud die waarde biedt aan de zoeker
Het doel van Google is om objectieve, uitgebreide antwoorden te bieden op vragen van gebruikers, ongeacht hun persoonlijke netwerk of voorkeuren.
Social SEO
Aan de andere kant combineren socialmedia-platforms traditionele zoektechnieken met de dynamische elementen van sociale netwerken, zoals:
- Sociale connecties: de zoekresultaten worden beïnvloed door de interacties en verbindingen van een gebruiker binnen het netwerk. Bijvoorbeeld, content gedeeld of aanbevolen door vrienden of gevolgde accounts krijgt vaak voorrang
- Gebruikersgedrag: platforms houden rekening met gebruikersgedrag zoals de accounts die ze volgen, de posts waarop ze reageren en de onderwerpen waarin ze geïnteresseerd lijken te zijn
- Engagement: berichten met hoge engagement, zoals likes, shares, saves en comments, hebben meer kans om in de zoekresultaten te verschijnen
- Hashtags en trends: anders dan Google, geven social platforms veel gewicht aan hashtags, ofwel keywords en trending topics met herkenbare muziek en challenges
In tegenstelling tot de meer statische en objectieve benadering van Google, is social SEO dynamisch en gepersonaliseerd. Het weerspiegelt niet alleen wat er wereldwijd relevant is, maar ook wat relevant is binnen iemands sociale kring en persoonlijke voorkeuren. Hierdoor kunnen twee mensen totaal verschillende resultaten krijgen voor dezelfde zoekopdracht op een sociaal platform, iets wat bij Google minder vaak voorkomt.
Social search-strategieën
Om effectief gebruik te maken van social search, is het cruciaal om te begrijpen waar je content staat op social media. Regelmatig zoeken naar je naam, merk en relevante trefwoorden helpt je om je eigen zichtbaarheid in kaart te brengen.
Tips voor trefwoordenonderzoek
- Analyseer demografie en interesses van volgers (en volgers van concurrenten bijvoorbeeld)
- Bestudeer engagement-patronen en hashtag- en keywordgebruik
- Gebruik de explore-functies van platforms voor accounts, hashtags/keywords en locaties
Platformspecifieke strategieën
Op LinkedIn, een platform dat zich richt op professionele netwerken en carrièreontwikkeling, variëren de zoekopdrachten afhankelijk van de behoeften van de gebruiker. Werkenden, werkzoekenden en recruiters hebben allemaal verschillende doelen bij het gebruik van LinkedIn. Denk aan zoekwoorden als ‘netwerkevenementen’, onderwerpen als ‘AI in marketing’, ‘carrière- of loonadvies’ en specifieke banen.
Belangrijke activiteiten om als persoon of bedrijf om gevonden te worden op LinkedIn:
- Profieloptimalisatie met trefwoorden
- Regelmatig posten met blogs en trefwoordrijke content
- Actieve betrokkenheid bij elke post
Keyword / zoekvoorbeeld: LinkedIn
- ‘Digitale marketing experts in Berlijn’
Mogelijk zoekresultaat: profielen van mensen met digital marketing expert in hun titel of ondertitel, Berlijn als locatie, en updates van bedrijven die deze mensen in dienst hebben, ofwel zoeken. Daarnaast kunnen ook groepen in de zoekresultaten getoond worden, waar gesproken wordt over deze functies of gesproken wordt door mensen met deze functies.
Facebook is geen populaire zoekmachine meer. Het is een gesloten sociaal netwerk: je moet vrienden zijn om iemands berichten te zien. Hierdoor zijn de resultaten die je vindt beperkt, want het vereist dat ze openbaar zijn.
Hoewel de meeste bedrijfspagina’s wel openbaar zijn, zijn de meeste mensen op social media eerder op zoek naar resultaten van mensen. Ook zijn ze vaak op zoek naar content die breder is dan wat hun directe vriendenkring biedt. Ze willen toegang tot meningen, ervaringen en inzichten van een diverse groep mensen, wat op Facebook beperkter is.
Belangrijke activiteiten om als persoon of bedrijf om gevonden te worden op Facebook:
- Gebruik van trefwoorden in profielpagina’s en berichten
- Frequente, boeiende posts
- Actieve deelname in Facebook-groepen verhoogt zichtbaarheid
Trefwoordvoorbeeld: Facebook
- ‘Limburgse wandelgroepen’
Instagram wordt veel gebruikt als zoekmachine, omdat het een open karakter heeft: je hoeft geen vrienden te zijn om de berichten van een ander te zien. Daarnaast heeft een grote gebruikersgroep (millennials) behoefte aan relevante, hedendaagse visuele resultaten en ervaringen van andere mensen, niet van commerciële accounts.
Instagram is geen supergoede zoekmachine, zoals YouTube en TikTok, want bij een zoekopdracht worden eerst de resultaten van het letterlijke eerste woord van je zoekopdracht getoond in de vorm van accountnamen, in plaats van Instagram-berichten die antwoord geven op de eigenlijke vraag.
Belangrijke activiteiten om als persoon of bedrijf om gevonden te worden op Instagram:
- Optimalisatie van profielpagina en posts met trefwoorden
- Hoogwaardige visuele content met focus op Stories (voor je trouwe volgers) en Reels (om je views te verhogen)
- Consistent posten en community-interactie: viewtime, likes, saves, shares, reacties en meedoen aan interactiestickers
Trefwoordvoorbeeld: Instagram
- ‘Vegan recepten’
TikTok
TikTok heeft de wereld van ‘social search’ op de kaart gezet. Voornamelijk door de effectiviteit als zoekmachine die verder gaat dan wat andere platforms zoals Instagram hebben bereikt. Deze effectiviteit komt voort uit TikToks geavanceerde systeem van content labeling, waarbij elk geüpload stukje content wordt voorzien van duizenden labels. Deze labels maken het doorzoeken van de enorme hoeveelheid content op het platform niet alleen makkelijker, maar ook veel nauwkeuriger.
De algoritmen van TikTok zijn bijzonder effectief in het herkennen en categoriseren van content. De mogelijkheid van TikTok om snel relevante (en hedendaagse) video’s te identificeren en te presenteren in reactie op zoekopdrachten, is een belangrijke factor in de populariteit en gebruiksgemak.
In tegenstelling tot TikTok, heeft Instagram de database meer gericht opgebouwd rond gebruikersprofielen en hashtags. Instagram mist de diepte en precisie van TikTok’s labeling-systeem en is meer afhankelijk van de interacties van gebruikers met content (zoals likes, comments en shares) en de hashtags, ofwel keywords die door gebruikers worden toegevoegd. Dit biedt een minder gestructureerde benadering van zoekopdrachten rondom content.
Wat TikTok ook onderscheidt, is de demografische verschuiving. De gebruikers van TikTok zijn jong, hoewel het een steeds ouder wordend publiek begint aan te trekken. Jongere generaties tonen ander zoekgedrag en interesses dan oudere generaties. Ze zijn opgegroeid in een digitale wereld waar platforms zoals TikTok een primaire bron van informatie zijn. Voor deze ‘TikTok-generatie’, die het woord browser en Google niet vanzelfsprekend vinden, of überhaupt kennen, is zoeken op TikTok een no-brainer.
Belangrijke activiteiten om als persoon of bedrijf om gevonden te worden op TikTok:
- Gebruik van trending hashtags en geluiden
- Pakkende en aansprekende video-omschrijvingen en bijschriften
- Korte video’s maken waarin je de kijker persoonlijk aanspreekt. Start met een slim haakje en houd de kijker zo lang mogelijk geboeid
- Zorgen voor goede covers/omslagen van je video’s: mensen kiezen de content uit als ze op je profiel kijken
Trefwoordvoorbeeld: TikTok
- ‘Lifehack keuken opruimen’
YouTube
Vóór TikTok was YouTube al een gevestigde visuele zoekmachine. Vooral voor mensen die visuele instructies zochten, zoals ‘hoe verwissel ik mijn autoband?’ of ‘hoe zet ik deze IKEA kast in elkaar?’. Deze visuele zoekopdrachten zijn een gebied waar YouTube bijzonder sterk in is vanwege de focus op lange video-inhoud en gedetailleerde titels, beschrijvingen en tags.
Interessant is dat ‘YouTube’ zelf de meest gezochte term is in zoekmachine Google, wat de centrale positie van het visuele platform in de digitale wereld onderstreept. Dit is ook een teken van hoe social search een integraal onderdeel van onze dagelijkse online gedrag is geworden. YouTube’s aanpassing aan de mobiele trend met de introductie van Shorts toont aan dat het platform zich blijft evolueren en aanpassen aan de veranderende behoeften en gewoonten van de gebruikers.
Bij het invoeren van een zoekopdracht op YouTube, verschijnen nu zowel Shorts als traditionele, langere video’s in de resultaten. Dit biedt een gevarieerd aanbod van content voor gebruikers, die op zoek zijn naar snelle clips of meer uitgebreide uitleg en verhalen. Op YouTube is een aantal categorieën heel erg populair: muziek, media, gaming, sport en beauty, koken en reizen. Omdat het bij YouTube gaat om zowel long form- als short form-video, is dit social platform het meest effectief om een community op te bouwen.
Belangrijke activiteiten om als persoon of bedrijf om gevonden te worden op YouTube:
- SEO-geoptimaliseerde videotitels, beschrijvingen en tags
- Goede thumbnails: wanneer je abonnees hebt, zien mensen je thumbnails op de eerste pagina zodra ze YouTube openen
- Content die inspeelt op populaire vragen
- Gebruik van YouTube Shorts voor een breder bereik en een link naar je langere content
Trefwoordvoorbeeld YouTube
- ‘DIY interieur ideeën’
AI in social search
AI is op dit moment een toverwoord voor de digitale marketeer en een containerbegrip voor de ‘gewone’ mens die er (nog) niet zoveel mee kan doen. Wat betreft AI in social search, verandert deze ‘techniek’ hoe content wordt gerangschikt en weergegeven op social media. Dit heeft invloed op SEO-strategieën. Van het personaliseren van content op basis van gebruikersvoorkeuren tot het voorspellen van gebruikersinteractie en het identificeren van trends.
In deze vier onderdelen van search speelt AI een cruciale rol:
1. Personalisatie van content
Een van de belangrijkste manieren waarop AI de socialmedia-ervaring verandert, is door de personalisatie van content. AI-algoritmen zijn in staat om enorme hoeveelheden data over gebruikersvoorkeuren en -gedrag te analyseren. Dit omvat welke posts ze leuk vinden, waar ze op reageren, en zelfs hoe lang ze naar bepaalde soorten content kijken.
Met deze informatie kunnen deze algoritmen content cureren die specifiek is afgestemd op de individuele interesses en voorkeuren van een gebruiker. Hierdoor ontstaat er een veel meer op maat gemaakte en relevante ervaring dan ooit eerder mogelijk was.
2. Voorspellen van gebruikersinteractie
Een andere belangrijke rol van AI in social media is het vermogen om toekomstige gebruikersinteracties te voorspellen. Door historische gegevens te analyseren, kunnen AI-systemen patronen identificeren die aangeven welke soorten content waarschijnlijk de meeste betrokkenheid zullen genereren. Dit kan variëren van het identificeren van de aantrekkelijkste tijdstippen om te posten, tot het voorspellen welke soorten berichten of video’s de meeste reacties, likes, saves of shares zullen opleveren.
3. Detecteren van trends en populaire onderwerpen
AI is ook ongelofelijk effectief in het snel identificeren van opkomende trends en populaire onderwerpen op social media. Door realtime-analyse van gesprekken, zoekopdrachten en engagement, kunnen AI-algoritmen snel nieuwe trends oppikken. Dit biedt merken en contentmakers de kans om in te springen op deze trends en deel te nemen aan relevante gesprekken, wat hun zichtbaarheid en betrokkenheid kan verhogen.
TikTok heeft dit als geen ander in het algoritme verwerkt. Als je als contentmaker net voor de massa op een trend kunt inspringen, kun je dus viraal gaan. Ditzelfde geldt ook, maar in mindere mate, voor Instagram Reels. Wil je meer weten over waarom Instagram Reels zo viraal kunnen gaan en ‘gewone posts’ niet? Daar heb ik eerder al een artikel over geschreven.
4. SEO-strategieën aanpassen aan AI
Als gevolg van deze ontwikkelingen moeten SEO-strategieën voor social media worden aangepast om rekening te houden met de rol van AI. Dit betekent niet langer alleen focussen op trefwoorden en backlinks, maar ook begrijpen hoe AI content prioriteert. Het gaat om het gebruiken van deze inzichten om content te creëren die resoneert met zowel de AI-algoritmen, als het beoogde publiek.
Dat betekent meer dan ooit: focus! Eén doelgroep, één onderwerp/expertise, één stijl en het liefst starten met één rubriek. Start met content maken voor je doelgroep en stop met alleen maar zenden.
De integratie van AI in social media speelt dus een rol in voorspellende algoritmes, in content labelen, ontdekken, en verspreiden en in advertising. Targeting hoef je niet meer te doen als je een prima organisch socialmedia-account hebt. Het heeft een diepgaande impact op hoe content wordt gepresenteerd en geconsumeerd.
Dit vereist een meer geavanceerde benadering van SEO, waarbij rekening wordt gehouden met de dynamische aard van AI-gedreven content, rangschikking en gebruikersinteracties. Dat is niet makkelijk, maar voor het bijhouden van deze ontwikkelingen kun je je gelukkig wel weer laten helpen door AI, bijvoorbeeld door ChatGPT te vragen naar keywords en trends.
Voor merken en contentmakers betekent dit dat je moet bijblijven met de nieuwste AI-trends en -technologieën om effectieve en daarmee relevante strategieën en content te ontwikkelen die resoneren in een AI-gedreven wereld.
AI gebruiken voor zichtbaarheid op de socials
AI-tools zoals ChatGPT kunnen helpen bij het genereren van content-ideeën, het aanpassen van taal en toon, en het optimaliseren van SEO voor socialmedia-posts.
- Content-ideeën genereren: gebruik ChatGPT om creatieve content-ideeën en campagneconcepten te genereren die resoneren met je doelgroep
- Taal en toon aanpassen: ChatGPT kan helpen bij het formuleren van berichten die aansluiten bij de toon en stijl die het beste werken op elk platform. Ook heel handig voor titels, openingszinnen en structuur in je tekst
- Hashtag-suggesties: ChatGPT kan suggesties doen voor relevante hashtags die de zichtbaarheid van je posts kunnen vergroten
- Interactieve scripts: ontwikkel scripts voor automatische reacties of DM’s om de betrokkenheid te verhogen en snel op volgers te reageren (app-tip: many-chat)
- Video’s verbeteren: er zijn steeds meer video-apps die je helpen met slimme templates, of automatisch de (trending) muziek voor je kiezen en zelfs monteren op de beat (app-tip: Captions, Capcut en Canva)
- Analyse van trends: ChatGPT analyseert huidige trends op social media om je strategie aan te passen aan wat populair is
- SEO-optimalisatie: gebruik ChatGPT om SEO-vriendelijke beschrijvingen en bijschriften te maken die de vindbaarheid van je content verbeteren (app-tip: Jasper.ai)
Verbinden en relaties opbouwen
Engagement in social search gaat niet alleen over gevonden worden; het gaat over het verbinden en opbouwen van blijvende relaties met je publiek. De opkomst van social search heeft een nieuwe wereld geopend voor zowel individuen als bedrijven. Het is een wereld waar connectie, authenticiteit en directe betrokkenheid centraal staan.
Met platforms als Instagram, TikTok en YouTube, die de manier waarop we informatie zoeken en delen transformeren, is er een ongekende kans om een betekenisvolle online aanwezigheid op te bouwen. Elk platform biedt unieke mogelijkheden om je verhaal te delen, je publiek te bereiken en waardevolle relaties te creëren. De toekomst van online zichtbaarheid en interactie ligt in je eigen handen; blijf innoveren, experimenteren, creëren en connecten!
What's your reaction ?
Follow us on Social Media
Recent posts
November 22, 2024
Loonkosten 2025: hier kun je als werkgever op rekenen
November 20, 2024
Books Article
November 19, 2024
Hoe Aristoteles nu zorgt voor impactvolle communicatie
November 16, 2024
Loonkosten 2025: hier kun je als werkgever op rekenen
November 09, 2024
Dit betekent het regeerakkoord voor jou als ondernemer
Comments (0)
No reviews found
Add Comment