Artikel
04
januari
2023: meer terugroepacties voor minder voertuigen
Er zijn in 2023 in totaal meer terugroepacties geregistreerd bij de RDW, maar voor minder teruggeroepen voertuigen.
Dat concludeert Jasper Verweij in zijn blog op Kenteken.tv op grond van een analyse van RDW-cijfers.
In 2022 zijn door RDW 298 terugroepacties met een risicobeoordeling gepubliceerd. In 2023 waren dat er 315, een stijging van 5,7 procent. Wel is het aantal voertuigen dat dit betreft in 2023 met 15,3 procent gedaald tot 282.550. In 2022 waren dat er nog 333.860.
Aantallen
Stellantis, de moedermaatschappij van onder meer Peugeot, Opel, Fiat en Citroën, gaat daarbij aan kop met 55 terugroepacties in 2023, gevolgd door de drie entiteiten van Mercedes-Benz (cars, vans en trucks) met 40 en BMW Nederland met 36 terugroepacties.
Ook wat betreft aantallen staat Stellantis aan kop, met 73.497 teruggeroepen voertuigen. BMW is tweede met 40.745 voertuigen en Mercedes-Benz derde met 34.826.
Motoruitval
De grootste terugroepactie van 2023 betrof een hele rits merk- en modelcombinaties van Stellantis. Het ging daarbij om het gebrek dat de motor spontaan kan uitvallen tijdens het rijden door een storing in de communicatie tussen de elektrische regeleenheid en de aircocompressor. De motor slaat daarna ook niet meer aan. In totaal betreft deze terugroepactie 27.189 voertuigen.
Op de tweede plaats staat een terugroepactie voor de 16.523 in Nederland rijdende exemplaren van de Chevrolet Spark. Verweij merkt hierbij op dat er in Nederland geen netwerk meer bestaat van erkende Chevrolet-reparateurs en dat het gebrek vermoedelijk zal worden verholpen door de bestaande Stellantis-dealers.
Als derde grootste terugroepactie staat een montageprobleem met de zekeringhouder van de interieurventilator voor de Mercedes Sprinter geregistreerd. Omdat dit model ook door veel camperfabrikanten wordt gebruikt, geldt de terugroepactie ook voor merken als Buerstner, Carthago, Frankia en Hymer.
Opvolging
Wanneer een autofabrikant of -distributeur een terugroepactie meldt aan de voertuigeigenaar, is die vervolgens niet verplicht daar gehoor aan te geven. Dat gebeurt ook steeds minder vaak, zo blijkt uit de RDW-data. Zo werd in 2019 nog 81,5 procent van de terugroepacties gereed gemeld. In 2023 is dat gedaald tot 40,1 procent. Op het totaal aantal gekentekende personenauto’s in Nederland (9,7 miljoen voertuigen) rijdt op dit moment nog 4,9 procent (478.060 voertuigen) rond met een openstaande terugroepactie.
What's your reaction ?
Follow us on Social Media
Some Categories
Recent posts
October 07, 2024
Wat is de Green Claims Directive en waarom is het belangrijk?
October 04, 2024
Case: Albert Heijn Media Services as brand builder or conversion generator?
October 04, 2024
Influence: the 7 principles of Cialdini
October 04, 2024
Demand generation vs lead generation: wat is het verschil?
October 04, 2024
Neuromarketing & ethics: the grey area of influence
Comments (0)
No reviews found
Add Comment