Jouw profiel

Registreren Inloggen

5 tips om betrokkenheid binnen je team te creëren.

19 september

  • Share:

Daniel van der Kolk

Thuiswerken is misschien wel hét woord van 2021 en 2022. Voor veel mensen biedt het thuiswerken kansen om hun werk-privé balans op orde te brengen en tegelijkertijd dezelfde productiviteit te waarborgen. Statistieken geven aan dat Nederlanders gemiddeld 110% meer thuis zijn gaan werken sinds corona. Prima toch, als mensen hetzelfde werk af krijgen, hoor ik je denken? Zeker, maar er loert een gevaar; namelijk een afname in betrokkenheid van je medewerkers.
Wanneer werknemers niet betrokken zijn bij de organisatie gaat dit ten koste van de productiviteit, gaat de bereidheid tot werken naar beneden en wordt er sneller een carrièreswitch gemaakt. Kort gezegd; het kost geld! Zo zorg jij dat jouw team wel betrokken blijft:

Actief luisteren

Quality time, ook online, is het devies! Het gevaar van online werken is dat alle contact snel en zakelijk is en je het alleen nog maar over werk hebt. Signalen over ontevredenheid en gebrek aan betrokkenheid komen dan niet goed door. Voer vooral ook digitaal gesprekken met je ‘poten op tafel’, praat over gevoelens, beleving en neem daar echt de tijd voor.

Op dit niveau contact leggen is het meest effectief. Actief luisteren is wat ons betreft het belangrijkste medicijn tegen ‘quiet quitting’: luisteren, samenvatten en doorvragen. Tip: pas actief luisteren de komende twee weken toe in alle gesprekken die je voert. En vraag dan hoe mensen jullie gesprek hebben ervaren. Wat voor feedback krijg je? Laat het ons weten!

Open vragen stellen (groeiplan)

Neem medewerkers bij de hand en laat hen een persoonlijk groeiplan opstellen. Een groeiplan maakt het mogelijk om medewerkers zelfstandig na te laten denken over hun persoonlijke- en professionele ontwikkeling. Hierdoor leg je de bal bij de medewerker en kan je vervolgens de dialoog aangaan of het zelfbeeld past bij jouw perceptie van de desbetreffende medewerker. Dit brengt ons meteen bij punt 3.

Zelf verantwoordelijkheid geven aan medewerkers

Met het toenemende thuiswerken heeft vooral de micro-manager het zwaar te verduren gekregen. Van het één op het andere moment was het niet meer mogelijk om over de schouder van de medewerker mee te kijken en dus werd vertrouwen hebben belangrijker. Geef je medewerkers daarom zelf de verantwoordelijkheid om hun werk tijdig af te krijgen en dat het werk van goede kwaliteit is.

Leg uit wat er in de markt gebeurt

Als manager ben je naast dat je verantwoordelijk bent voor bedrijfstargets ook de persoon die ervoor moet zorgen dat je medewerkers op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Één van de voornaamste redenen dat medewerkers weggaan is dat zij niet voldoende uitgedaagd worden in hun werk. Zorg er daarom voor de je hen meeneemt in de ontwikkelingen van de markt én hoe zij zich het best kunnen ontwikkelen om relevant te blijven in de toekomst.
Maak van je medewerkers je oren en ogen in de markt
Zelf kan je maar op één plaats tegelijkertijd zijn, maar met je team kan dat op verschillende plaatsen; maak hier gebruik van. Zorg dat je medewerkers de oren en ogen van je team, of breder, de gehele organisatie worden. Zo nemen jouw teamleden direct een gedeelte van je werk uit handen en geef je hen het gevoel dat zij belangrijk werk verrichten. Daarnaast breid je je netwerk sneller uit én wordt je merk zichtbaarder. Win-win-win!

  • Onderwerpen:

0 Comments

No reviews for this course ...