Jouw profiel

Registreren Inloggen
Employer Branding 0 Comments 12 januari

Aantrekkelijk werkgeverschap, de 5 belangrijkste ingrediënten

Een aantrekkelijke werkgever kan op meerdere manieren geïnterpreteerd worden, maar het uitgangspunt is vaak hetzelfde; als aantrekkelijke werkgever is het makkelijk(er) om aan goed personeel te komen en blijft talent langer in dienst bij de organisatie. Daarnaast heeft de buitenwereld een positief gevoel bij een merk. Dit gevoel kan natuurlijk in de loop van jaren veranderen en een actieve houding is hierin noodzakelijk. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf als Philip Morris; 50 jaar geleden was dit een zeer gewilde werkgever en naarmate de publieke opinie omtrent roken veranderde, nam ook aantrekkelijkheid van deze werkgever af. De arbeidsmarkt is constant in beweging.  

Enkele tips om in te spelen op de huidige arbeidsmarkt: 
 

1. Marketing: Stem je boodschap af op het werven van personeel 

Nu zijn er natuurlijk verschillende soorten bedrijven. Over het algemeen is het voor bedrijven die direct aan consumenten verkopen (B2C) makkelijker om een sterk merk op te bouwen. Denk aan merken als Coca-Cola, Unilever, Netflix en Apple. Deze merken spenderen al een aanzienlijk bedrag per jaar aan marketing om hun producten aan de man te brengen. Dit straalt natuurlijk ook af op de aantrekkelijkheid van het bedrijf voor potentieel talent. Wanneer jij direct levert aan consumenten, zorg dan dat de marketingactiviteiten (ook) aanslaan bij het gewenste personeel dat je wil aantrekken. Dit kan natuurlijk compleet een andere doelgroep zijn dan de directe klanten.  
 

2. Technologie: Zorg dat je bedrijf vooruitstrevend is  

Technologische merken doen het de laatste jaren erg goed onder jongeren. Denk dan aan bedrijven als Booking, Adyen of TomTom. Jongeren willen zich kunnen identificeren met een merk en willen het gevoel hebben dat het bedrijf de aankomende jaren exponentieel gaat groeien (en zij hier onderdeel van zijn). Technologische ontwikkeling is daarin één van de grootste drijvers. Dit betekent niet dat voor elk bedrijf het gehele businessmodel omgegooid kan worden, maar het kan zeker geen kwaad om eens goed naar jouw organisatie te kijken om te bepalen hoe het bedrijf onderscheidend is van concurrenten en waar digitalisering het verschil kan maken.  

3. Impact: Heb een duidelijk (sociaal) doel als organisatie 

Steeds vaker wordt er genoemd dat men impact wil maken met het werk dat gedaan wordt. Impact maken is een vrij subjectief woord en de uitvoering laat zich ook op meerdere manieren interpreteren. De strekking is echter duidelijk; de werkzaamheden die uitgevoerd worden moeten op één of andere manier bijdragen aan een betere wereld. Bedrijven die daar niet aan bijdragen zijn over het algemeen minder geliefd onder talent. Groene energie, duurzaamheid, gezondheid en sociale initiatieven scoren erg goed. Aan te raden valt dus om te kijken of de werkzaamheden van jouw bedrijf ook een maatschappelijk belang hebben of dat dit toegevoegd kan worden aan de huidige propositie. Zo profileert het eerdergenoemde Philip Morris zich tegenwoordig als voorvechter van een rookvrije wereld.  

4. Werkomgeving: Gebruik de werkomstandigheden als uithangbord van je organisatie 

Om de werkomgeving is de laatste tijd veel te doen. Thuiswerken is de standaard geworden en het ziet er niet naar uit dat men weer geheel teruggaat naar kantoor. Voor bedrijven die voor veel geld op A-locaties gevestigd zijn kan dit een probleem worden, zeker als er te veel vierkante meters ingekocht zijn. Maar hierdoor brengt het ook kansen met zich mee. Zo kan het MKB hier slim op inspelen door zich te onderscheiden en werknemers een goede werkplek aan te bieden. Dit hoeft niet per se om spullen te gaan, maar dit kunnen ook flexibele werktijden of de optie om remote te werken zijn. Geef het talent binnen je organisatie alle handvatten om hun werkzaamheden zo eenvoudig mogelijk uit te voeren. Dit gaat natuurlijk niet op voor alle soorten werk.  
 

5. Groeipaden: Ben transparant over individuele carrièremogelijkheden   

Biedt werknemers een duidelijk carrièrepad. Mensen werken niet meer hun gehele loopbaan voor één werkgever, maar shoppen bij verschillende werkgevers wanneer zich een kans voordoet. Benadruk welke ontwikkelmogelijkheden je als organisatie te bieden hebt en hoe dit is ingeregeld al bij de start van het dienstverband. Zorg dat medewerkers weten waar ze aan toe zijn en houdt medewerkers gemotiveerd. Denk breder dan het aanbieden van een promotie, ook het aanbieden van nieuwe werkzaamheden of het uitbreiden van verantwoordelijkheden draagt bij aan de persoonlijke of professionele ontwikkeling. 

 
Er is dus niet één oplossing om een aantrekkelijke werkgever te worden, maar door slim in te spelen op de wensen uit de markt is het mogelijk om je Employer Branding sterker te maken. Gebruik deze 5 pijlers als een checklist en je zult zien dat het makkelijker wordt om personeel te vinden en dat zij ook langer in dienst zullen blijven. 

  • Share: