search Inloggen search Registreren

Jouw profiel

Registreren Inloggen

Artikel

16
januari

AfterSales

januari 16, 2024

4 views

De miljardenclub

De vijftig grootste Europese dealerholdings hadden ieder in 2022 zonder uitzondering een omzet van meer dan 1,2 miljard euro. Dat blijkt uit het ICDP- rapport over Europese dealergroepen in 2022, dat begin november werd gepresenteerd. Big is beautiful en dat blijft voorlopig de trend in dealerland.

Aan kop van de club miljardairs staat het Zwitserse Emil Frey met een omzet van bijna 15 miljard euro. Nummer twee is Penske Automotive Europe met een omzet van 9,3 miljard euro. In de top 50 staat een drietal Nederlandse holdings: Pon op de achtste, Van Mossel op de twaalfde en Louwman op de zestiende plaats. En als we de Benelux als uitgangspunt nemen, dan zien we het Belgische D’Ieteren op de veertiende plaats staan, precies tussen Van Mossel en Louwman in.

Overigens is de volgorde in Aumacons Nederlandse top 50 van dealerholdings anders, omdat die ranking is gemaakt op basis van aantallen verkochte nieuwe personenauto’s, terwijl door ICDP is gekeken naar de omzet.

Autonome groei

Ondanks de logistieke uitdagingen door onder andere het chiptekort in 2022 waren de vijftig grootste Europese dealerholdings samen goed voor een omzetgroei van 3,6 procent. Hun gezamenlijke aandeel van de Europese autoretailmarkt nam daarbij toe van 13,8 procent in 2021 naar 15,2 procent vorig jaar. De analisten van ICDP gaan ervan uit dat dit aandeel in 2030 ongeveer op 20 procent zal uitkomen.
Uit de analyse van ICDP blijkt verder dat de groei van de top 50 maar voor een relatief klein deel uit overnames voortkwam. Weliswaar was een derde van de top 50 betrokken bij acquisities, maar die hadden, op een paar uitzonderingen na, geen grote invloed op de omzetgroei.


ICDP: marktaandeel vijftig?grootste Europese dealerholdings van 15?procent nu naar 20?procent in 2030.


Dat was anders bij Hedin, Van Mossel en Emil Frey, die in 2022 goed waren voor het grootste deel van de overnames, ook over de grens, maar over het algemeen was er sprake van veel autonome groei bij de vijftig grootste dealers, wat deels in de toename van de aftersalesactiviteiten zat, maar vooral door de verkoop van occasions werd gerealiseerd.

Occasionverkoop

De ratio nieuw en gebruikt was dan ook aan verandering onderhevig. Zestien dealerholdings verkochten meer occasions dan nieuwe auto’s. De Britse dealergroep Arnold Clark spande de kroon met een occasionverkoop die drieënhalf keer groter was dan de nieuwverkoop. In 2022 verwisselden 825 dealervestigingen van eigenaar, waarvan er 161 werden overgenomen door een ‘buitenlandse’ dealergroep. Van die 825 waren er 238 van Nederlandse origine! Opvallend is dat ondanks die consolidatieslag die in heel Europa gaande is het gemiddeld aantal dealervestigingen per dealerholding toenam, van 126 in 2021 naar 141 vestigingen vorig jaar.

ASM | 12122023 | Bron: ICDP

ICDP keek ook naar de overnamegolf van dit jaar. In 2023 wisselden in de periode januari-september zo’n 1312 dealervestigingen van eigenaar. Daarvan kwamen er 522 in buitenlandse handen terecht.

Switch

Een derde van de vijftig grootste dealergroepen heeft inmiddels een Chinees automerk omarmd en zijn er twaalf die naast de retailactiviteiten ook de nationale distributie van een merk hebben, zoals Van Mossel met MG, Pon met de diverse VW-merken en Louwman met Toyota en BYD.

Een belangrijke conclusie die ICDP trekt uit hun onderzoek naar de achterliggende groei van de vijftig grootste Europese dealergroepen is dat autofabrikanten de afgelopen paar jaar een switch hebben gemaakt in hun dealerstrategie. Los van het agentmodel dat nu bij steeds meer fabrikanten ingang vindt, blijkt dat autofabrikanten kiezen voor grote, financieel sterke en vaak familiale dealerholdings, terwijl er vroeger veel meer voor een mix van kleinere en middelgrote dealergroepen werd gekozen.

What's your reaction ?

Comments (0)

No reviews found