Artikel
08
april
De uitdagingen bij Multiparty Mediation/Groepsmediation
Multiparty Mediation, ook wel groepsmediation genoemd, vergt specifieke kennis en vaardigheden van een mediator. Er zijn meer dan 2 partijen betrokken bij een conflict en dat brengt een aantal uitdagingen met zich mee. Welke uitdagingen zijn dit onder andere?
De praktische kant
Als mediator zie je je vaak gesteld voor logistieke en praktische vraagstukken: Ga ik eerst apart met iedereen spreken? Hoe krijg ik vervolgens alle partijen aan tafel? En hoe moet de tafelopstelling eruit zien? Hoe lang kan iedereen spreken binnen de korte tijd die er is? Dit zijn belangrijke vragen om vooraf goed over na te denken bij Multiparty Mediation.
Proces-design
Een multiparty zaak vraagt een andere manier van ontwerpen van het mediationproces. De samenhang tussen het aantal deelnemers, hun conflictconstellatie, tijdsprocessen en effectieve werkvormen zijn o.a. daarvoor de ingrediënten. Maar hoe doe je dat als mediator?
De conflictrelaties en -constellaties
Welke conflictrelaties en -constellaties zijn er tussen de partijen? Wie heeft met wie een conflict en wie zijn er nog meer bij betrokken? Een individu die ruzie heeft met 5 andere mensen uit een vereniging geeft een heel andere dynamiek dan een groep van 3 mensen die een conflict hebben met een andere groep van 3 personen.
Wie hebben onderling een band? De conflictrelaties bepalen de dynamiek tussen de partijen.
De co-mediator
Vaak wordt bij Multiparty mediation met een co-mediator gewerkt, omdat er veel partijen en/of personen bij betrokken zijn. Een goed werkend mediatorsteam kan de effectiviteit van multiparty zaken aanmerkelijk vergroten. Maar hoe zorg ik voor een goede samenwerking met een co-mediator?
Meer weten over de geheimen van Multiparty Mediation/Groepsmediation? Schrijf u dan in voor voor onze Masterclass Multiparty Mediation/Groepsmediation.
Onze trainer Linda Reijerkerk is co-auteur van het boek ‘Groepsmediation’. De training en het boek geven u instrumenten in handen voor een doordachte en praktische aanpak van een multiparty zaak of groepsmediation.
What's your reaction ?
Follow us on Social Media
Recent posts
October 07, 2024
Wat is de Green Claims Directive en waarom is het belangrijk?
October 04, 2024
Case: Albert Heijn Media Services as brand builder or conversion generator?
October 04, 2024
Influence: the 7 principles of Cialdini
October 04, 2024
Demand generation vs lead generation: wat is het verschil?
October 04, 2024
Neuromarketing & ethics: the grey area of influence
Comments (0)
No reviews found
Add Comment