Artikel
25
april
De voedingssector kent de behoeften van Generatie Z, maar actie blijft achter
In 2030 zal meer dan de helft van de volwassenen in België tot de ‘Gemaksgeneratie’ behoren: de Millennials en Generatie Z. Vooral die laatste groep zal tegen die tijd aanzienlijk groeien, met een hoger beschikbaar inkomen én dus meer invloed. Ze zullen ook een groter deel van hun inkomen aan buitenshuisconsumptie spenderen dan andere generaties.*
In de foodsector is meer dan de helft (62%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit België (321), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat in maart 2024 werd gehouden.
De verschillen tussen de generaties merkt men vooral in Fastservice, daarna in Horeca en het minste in het segment Catering.
In de foodsector heeft 29% het menu of assortiment (gedeeltelijk) aangepast voor Gen-Z. De aanpassingen die het meest worden gedaan zijn:
- Meer vegetarische of veganistische gerechten (50%)
- Flexibele betalingsmogelijkheden (34%)
- Een menukaart die meerdere goedkopere gerechten bevat (26%)
Slechts een klein percentage overweegt aanpassingen
Van de respondenten die hun menu/assortiment nog niet heeft aangepast, overweegt slechts 16% dit binnen 1 tot 2 jaar te doen. Opvallend is dat geen enkele respondent uit Fastservice erover denkt om het menu/assortiment binnen korte tijd aan te passen voor Gen-Z.
Foodsector laat kansen liggen
Dat is, gezien de groeiende invloed van Gen-Z en hun toenemende budget voor buitenshuisconsumptie, een gemiste kans. Met 62% van de respondenten die zich bewust zijn van de behoeften van Gen-Z en nog geen 30% die daadwerkelijk aanpassingen heeft doorgevoerd, is het overduidelijk dat de Horeca-, Fastservice- en Cateringsector een tandje moeten bijsteken om aan de veranderende wensen te voldoen.
* bron: Foodshopper Monitor 2024 – FoodService Instituut Nederland (FSIN)
What's your reaction ?
Follow us on Social Media
Some Categories
Recent posts
October 14, 2024
Marketing is als daten: zo verleid je klanten tot een langdurige relatie
October 14, 2024
Waarom een sterke PR-aanpak niet meer zonder executive profiling kan
October 14, 2024
Arbeidsmarkt- & recruitmenttrends, hallo 2025!
October 14, 2024
Jouw dienst of product toegankelijker maken? Zo doe je inclusief onderzoek
October 14, 2024
5 tips om je website mooier én effectiever te maken
Comments (0)
No reviews found
Add Comment