search Inloggen search Registreren

Jouw profiel

Registreren Inloggen

Artikel

18
augustus

Lian de Snoo

augustus 18, 2023

1 views

Desmond Boateng van DGTLBase: ‘Met een divers en inclusief team ben je innovatiever’

Bij DGTLBase staat diversiteit aan de basis van de bedrijfsvoering

Desmond Boateng is een gedreven ondernemer met ruim twaalf jaar aan ervaring in de online wereld. Met zijn jeugdvriend Karim Oudejans en Emma Morrison richtte hij in 2021 DGTLBase op. Wat begon als een avontuur van drie campagnons, is inmiddels uitgegroeid tot een specialistisch onlinemarketingbureau waar veertien getalenteerde professionals werken. Een team waarin nauwkeurig gezorgd wordt voor diversiteit en inclusiviteit. Voor Desmond is dit een kernwaarde, iets waar hij bewust veel aandacht voor heeft.

Wilde je altijd al ondernemen?

“Samen met mijn jeugdvriend Karim, nu ook mijn compagnon, begon ik op mijn achttiende onze eerste webshop, waar we iPad-hoezen verkochten. Dit was een groot succes en bracht ons op het idee om meer met online verkoop te doen. Naast de webshop hebben we ook een platform opgezet waar hotelvouchers konden worden verkocht, geïnspireerd door mijn eigen ervaring met een ongebruikte hotelvoucher. We hebben zelfs enkele leuke prijzen gewonnen, en waren finalist bij de Rabobank Global Student Entrepreneur Awards. Deze vroege ervaringen motiveerden me om verder te gaan in de wereld van online marketing.”

En nu ben je eigenaar van een online marketingbureau

“In het begin waren we een fullservice online marketingbureau en boden we verschillende diensten aan. Maar na verloop van tijd hebben we besloten om ons te specialiseren. We bieden nu drie hoofddiensten aan: SEO, advertising en digitale strategie. Door deze focus hebben we mooie resultaten behaald en waardevolle klanten aangetrokken, zoals Big Bazar en RAI Amsterdam. We streven ernaar om onze klanten te helpen groeien en hun online aanwezigheid te versterken met behulp van effectieve marketingstrategieën en datagedreven inzichten. En dat doen we met een divers en inclusief team. Dat is voor ons een belangrijke pijler.”

Je hebt het over diversiteit. Wat betekent dit voor jou?

“Diversiteit gaat voor mij niet alleen over etniciteit of afkomst. Het gaat om het waarderen van diversiteit in de breedste zin van het woord. Natuurlijk ook op het gebied van leeftijd en gender. Maar ik denk daarbij ook aan waar iemand staat op de sociale ladder. Of van welke subcultuur iemand wel of niet deel uitmaakt. Er zijn zoveel verschillende subculturen. Voor mij betekent diversiteit simpelweg het accepteren van mensen zoals ze zijn. Of iemand nu 65 of 25 jaar oud is, we zouden elkaar moeten accepteren op dezelfde manier en elkaar juist verbinden.” 

Waarom vind je dit zo belangrijk? 

“Het lijkt wel een trend te zijn dat mensen steeds vaker tegenover elkaar worden gezet, alsof je óf voor óf tegen iets bent. Maar ik geloof niet dat je altijd ergens volledig voor of tegen moet zijn. Je kunt ook gewoon zeggen: ‘Ik ben het er niet mee eens, maar ik begrijp het wel.’ Het is een doel van mij om mensen juist bij elkaar te brengen in plaats van ze steeds verder uit elkaar te drijven. En ik vind het ook gewoon superleuk om te praten met mensen, mensen te leren kennen en nieuwe culturen te ontdekken. "

Is er een bedrijf dat jou inspireerde om op diversiteit te sturen?

“Ik heb gewerkt bij Staples. Daar kwam ik voor het eerst in een internationale werkomgeving terecht. We waren met slechts drie Nederlanders in het team en de rest was afkomstig uit verschillende landen. Ik vond dat echt geweldig. Door die diverse samenstelling van talentvolle professionals besefte ik hoe waardevol het is om van zoveel verschillende mensen te kunnen leren en te zien hoe culturen kunnen verschillen. Ik vond het fascinerend om te ervaren hoe goed dat ging.”

Hoe zorg je voor diversiteit en inclusiviteit in jouw eigen organisatie? 

“Een belangrijk aspect dat ik heb geleerd, is om verder te kijken dan mijn eigen referentiekaders. Het is heel makkelijk om bijvoorbeeld alleen met vrienden of mensen die op mij lijken samen te werken, omdat dat comfortabel is. Neem bijvoorbeeld mijn liefde voor voetbal en Ajax. Het is heel makkelijk voor mij om samen te werken met iemand die ook fan is van Ajax, maar het is juist ook interessant om met iemand te praten die helemaal niet van voetbal houdt. Op die manier krijg ik een ander perspectief en leer ik nieuwe dingen. 

“Dit geldt ook bij sollicitatiegesprekken, waar je normaal gesproken kijkt naar overeenkomsten en of er een klik is, ook op persoonlijk vlak. Wij vinden het juist niet nodig dat alles perfect matcht, we zoeken verschillen op. Natuurlijk is kwaliteit van de medewerker het belangrijkste waar we op letten tijdens het wervingsproces. Maar ik heb veel geleerd van anderen en hoe zij naar dingen kijken of waarom ze bepaalde standpunten innemen. Dat vind ik effectiever dan altijd vanuit mijn eigen visie in te vullen. Wel vinden we het belangrijk dat onze mensen een aantal normen en waarden delen.”

Welke normen en waarden vind je belangrijk in je team?

“Ik vind het belangrijk om open te staan voor anderen, voor hun perspectief. Dat verwacht ik ook van mijn medewerkers. Ook al ben ik het misschien niet met iemand eens, ik kan nog steeds accepteren en respecteren hoe diegene denkt. Het gaat erom dat je kunt zeggen: ‘Ik accepteer jouw mening, ook al ben ik het er niet mee eens’, in plaats van te zeggen: ‘Als we het niet eens zijn, wil ik niets met jou te maken hebben.’ Het gaat vooral om het respecteren van de visie van anderen.”

“Maar het gaat ook om nieuwsgierigheid. Je kunt jezelf afvragen: ‘Waarom zie jij het zo? Waarom pak jij het op die manier aan? Waarom heb je het altijd zo gedaan?’ Dit zijn gesprekken die je met elkaar kunt voeren zonder dat het persoonlijk wordt.”

Je gaf aan tijdens werving en selectie op diversiteit te letten. Wat doe je nog meer om dit te bereiken?

“We hebben bijvoorbeeld een personeelsvertegenwoordiging opgericht. Dit heeft echt geholpen, omdat het de medewerkers in staat stelt om met elkaar in discussie te gaan zonder dat de eigenaren daarbij aanwezig zijn. Teamleden kunnen onderwerpen naar voren brengen en erover discussiëren. Heel waardevol, omdat je merkt dat mensen verschillende perspectieven hebben op bepaalde zaken. Uiteindelijk komen ze tot een compromis, en dat komt dan weer bij ons terecht.”

“We kregen laatst de feedback vanuit deze groep dat we onze teamtrip een keer met de trein moeten doen omdat dat milieuvriendelijker is. Het is echt een brede discussie, en dat is goed, want het stimuleert inclusiviteit en betrokkenheid. Ook letten we er bijvoorbeeld op dat we niet alleen gefrituurde hapjes en alcohol serveren tijdens onze events.”

Wat ervaar jij verder als voordelen van een divers team?

“Je hebt betere ideeën. Uit onderzoek blijkt dat diverse en inclusieve teams daadwerkelijk innovatiever en creatiever zijn. Ik hecht daar veel waarde aan en merk zelf ook dat het leidt tot betere ideeën. Ook in mijn ervaring bij Staples heb ik gezien hoe belangrijk diversiteit is, vooral in de digitale wereld waar het consumentengedrag voortdurend verandert. Door een divers team te hebben, kun je beter anticiperen op deze veranderingen.”

Heb je nog tips voor andere ondernemers die hier een stap in willen zetten?

“Een laagdrempeligere manier is om bijvoorbeeld eens op een feestje of tijdens een netwerkborrel in gesprek te gaan met iemand waar je normaal niet snel op zou afstappen, iemand met hele andere interesses. Ik kan je vertellen dat dit voor mij echt een verschil heeft gemaakt. Het heeft mijn blik verbreed en ik ben dingen gaan zien die ik anders nooit had opgemerkt. Het is misschien niet altijd comfortabel, maar ik geloof dat het je verder zal brengen. Vanuit daar wordt het ook makkelijker om met volle overtuiging te sturen op een team waarin er verschillen mogen zijn.”

Bemachtig je ticket hier >

What's your reaction ?

Comments (0)

No reviews found