search Inloggen search Registreren

Jouw profiel

Registreren Inloggen

Artikel

29
december

Limoonworks

december 29, 2022

1 views

Gelukkige medewerkers op kantoor: zó doe je dat

Yes! We mogen onze collega’s weer verwelkomen op kantoor! Weer een praatje hier en daar, wat meer reuring om je heen. Veel werknemers zijn blij weer op kantoor te mogen komen na een hele tijd thuiswerken. Het is wel zo dat thuiswerken voor veel werknemers uiteindelijk ook zijn voordelen had. Ook hebben je collega’s waarschijnlijk de mogelijkheid gehad om goed te beseffen wat zij belangrijk vinden aan een werkomgeving. ‘Gewoon’ teruggaan naar de oude situatie is er kortom niet bij. Het moet dus anders, maar hoe? We geven je drie tips. Zo hebben jullie straks een werkomgeving waar je ‘u’ tegen zegt. 

Tip 1:  breng behoeftes in kaart Wij kunnen ons voorstellen dat je bij herinrichting van werkplekken zo snel mogelijk naar de tekentafel rent. Doe dat niet! Daarmee sla je een hele belangrijke stap over. Ga met collega’s in gesprek: wat zijn hun behoeftes op de werkvloer? Wat hebben ze nodig om productief te kunnen (samen)werken? Willen je collega’s volledig op kantoor werken of deels? Het kan bovendien zijn dat collega’s de hele dag aan het overleggen zijn en om de haverklap naar elkaar toe lopen om zaken te bespreken. Het kan ook zijn dat ze zich juist graag in een afgesloten, stillere ruimte compleet willen kunnen focussen op hun werk. Kom erachter waar bij jullie de behoefte ligt. Het in kaart brengen van behoeftes kan door middel van een enquête of bijvoorbeeld door het organiseren van een brainstormsessie. Zorg ervoor dat je hierbij mensen van verschillende afdelingen spreekt. 

Tip 2: zorg voor samenwerking tussen diverse afdelingen Het inrichten van werkplekken, daar zijn diverse partijen bij betrokken. Meestal zijn dat er drie: de HR-afdeling, die alle personeelszaken regelt, de facilitaire afdeling, die praktische zaken zoals bureaustoelen en bureaus regelt en ICT. Zij regelen natuurlijk de technische faciliteiten. Moeten er bijvoorbeeld nieuwe beeldschermen komen, dan is waarschijnlijk ICT daarbij betrokken. Het is handig als zij weten wat precies de plannen zijn. Het is belangrijk dat deze drie afdelingen goed samenwerken. Je kunt nog zo’n prachtig kantoor hebben, maar als het internet bijvoorbeeld niet naar wens werkt, levert dat alsnog alleen maar frustraties op. Je zou zo’n samenwerking in gang kunnen zetten door een periodiek overleg in te plannen met de betrokken partijen, of richt zelfs een werkgroepje op met elkaar. Zo heb je een stok achter de deur om daadwerkelijk te blijven samenwerken onderling. 

Tip 3: blijf nieuwe plannen delen Er veranderen dingen op de werkvloer. Dat brengt onzekerheid met zich mee voor de medewerkers. Door duidelijk te blijven communiceren neem je al een hoop onzekerheid weg en weten mensen waar ze aan toe zijn. De communicatie helder houden kan door het inplannen van vaste (korte) updatemomenten met alle partijen die bij de herinrichting betrokken zijn. Je kunt ook wekelijkse nieuwsbrieven versturen. 

Spreken bovenstaande tips je aan, dan past ons nieuwe concept ook bij je. RethinkRework is ontwikkeld door Limoonworks en architectenbureau Zenber. Wij werken standaard vanuit drie kenwaarden: aandacht geven, communiceren en verbinden. Dit komt gedurende het proces steeds terug, vanaf de eerste gesprekken met jou als opdrachtgever tot het moment dat we met bouwhelmen op komen ondersteunen bij de uitvoering. Onze unieke werkwijze sluit perfect aan op de bovengenoemde tips. Onder meer voor Rijkswaterstaat, Paleis het Loo en het Rode Kruis hebben wij door middel van aandacht, verbinding en communicatie mogen zorgen voor meer werkgeluk! Er is dus werk aan de winkel, of eigenlijk aan het kantoor. Als je het juist aanpakt, krijg je gelukkige werknemers die met plezier (samen)werken. 

What's your reaction ?

Comments (0)

No reviews found