Artikel
10
januari
Houd je je naast SEO al bezig met AEO? De basis van Answer Engine Optimisation
Answer Engine Optimization (AEO). Deze keer geen zoekmachine, maar een antwoordmachine. Hopelijk zijn je plannen niet in steen gebeiteld, want ja, ook dit komt nog op je bord voor 2024.
In dit artikel neem ik je mee in wat AEO is, waarom het zo belangrijk is en hoe jij jouw strategie erop aanpast.
Wat is Answer Engine Optimization (AEO)?
Deze nieuwe speler op het veld komt voort uit de overload aan AI-ontwikkelingen. Alsof de takenlijst van digitale marketeers, contentcreators en ondernemers nog niet lang genoeg is, ga ik je hier ook nog eens mee vermoeien. AEO is dan wel nieuw, maar het verschilt niet zoveel van SEO. Waar SEO zich richt op het optimaliseren van je content om hoger te scoren in de zoekresultaten, richt AEO zich op het direct zichtbaar zijn met je antwoorden in Google en AI-tools.
Met de opkomst van AI-tools, die steeds vaker geïntegreerd worden in zoekmachines als Google en Bing, zijn snelle antwoorden op vragen de basis geworden. Bij het optimaliseren van jouw content voor gebruikers nu, wil je juist op uitvoerige en rijke wijze je expertise laten blijken. Bij AEO steekt de vork iets anders in de steel, want daarbij ligt de focus op directe antwoorden. Met ellenlange verhalen ga jij spraakgestuurde assistenten en mobiele zoekopdrachten niet snel te woord staan, maar met compacte, gestructureerde antwoorden wél. Bekijk hieronder hoe Hubsport, SEMrush en Healthline dit slim aanpakken.
Waarom is AEO zo belangrijk?
Answer Engine Optimization is een factor in het SEO-spel die je niet wil onderschatten. Mobile-first zorgt voor veeleisende gebruikers die een antwoord op vragen willen en wel meteen. Het antwoord moet niet alleen bevredigend zijn, maar ook correct. Kan jouw website effectief de juiste antwoorden leveren, dan zal je zichtbaarheid aanzienlijk stijgen. Je krijgt hierdoor meer verkeer en dat betekent dus ook potentie voor je omzetdoelen. Bovendien is AEO de eerste stap naar een betere gebruikservaring, waardoor je werkt aan je conversieratio’s. Nu denk je misschien: hoe kan ik nou van die voordelen profiteren als gebruikers gewoon het antwoord zien en dan weer verdergaan met hun leven? Nou, dat zit zo:
Je wordt uitsluitend in de zoekresultaten en AI-tools weergeven als je content en strategie beter en slimmer is dan je concurrenten. Door bovenaan in de zoekresultaten, antwoordboxen en featured snippets te verschijnen, profiteer je ook van mensen die tóch doorklikken. Daarbij krijg je de kans om gebruikers te overtuigen met je kennis. Willen ze meer weten, dan zullen ze eerst de bron zoeken en dankzij jouw autoriteitspositie ben jij de winnaar. Naast deze basics zal je content ook meer worden toegepast in de resultaten op voice search en kom je hoger in de SERP’s op mobiele devices. Kortom, kansen genoeg.
Answer Engine Optimization & Search Engine Optimization
AEO en SEO zijn verschillende technieken voor verschillende doelen, maar ze werken wel hand in hand. SEO blijft minstens zo belangrijk als in 2023, want je wil ook organisch verkeer blijven trekken. AEO gaat er daarnaast voor zorgen dat je jouw gebruikers ook nog eens helpt door hun vragen direct te beantwoorden. Hierdoor stijgt de betrokkenheid. Ga je aan de slag met AEO en SEO, dan integreer je dus beide factoren voor een holistische benadering van zichtbaarheid en vindbaarheid. Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van Google op dit vlak, schrijf je dan in op de wachtlijst voor Google Labs.
Toekomst van AEO en SEO
Ga jij Answer Engine Optimization zien als een aanvulling op je bestaande marketingstrategie, dan schat ik je kansen hoog in. Het integreren van deze nieuwe uitdaging vereist dan wel een diepgaand begrip van zoekintenties en het optimaliseren van de gebruikerservaring. Met de ontwikkelingen op het gebied van Artificial Intelligence en Machine Learning zullen zoekmachines steeds evolueren. Als ondernemer moet je flexibel zijn en op alle fronten top notch content creëren. Dat is pittig, maar gelukkig niet onmogelijk.
SEO en AEO hebben veel overeenkomsten, maar de opbouw en intentie zijn verschillend. Ik zal je een voorbeeld geven. Stel je schrijft een artikel met de titel ‘De beste smartphone voor senioren’, met als doel om hoger in de zoekresultaten te eindigen (SEO). Je bouwt het stuk logisch op, gaat uitvoerig te werk met zoekwoorden en tussenkoppen en je werkt toe naar een conclusie. Schrijf je ditzelfde stuk, maar dan in het kader van AEO? Dan begin je met de gebruikersvraag: ‘Wat is de beste smartphone voor senioren?’ en geef je direct een kort maar krachtig antwoord. Pas na het beantwoorden van de vraag, ga je verder met de rest van het stuk.
Voordelen implementatie
Als je eenmaal weet hoe je jouw content voor dit doel produceert, dan kan je snel opschalen. Een focus op de details in de content is key, zullen we maar zeggen. Voor het gemak zet ik nog even alle voordelen van AEO (in combinatie met SEO) op een rijtje:
- Verbeterde gebruikerservaring
- Betere kans op voice search ranking
- Verbeterde zichtbaarheid in de SERP’s (Search Engine Result Page)
- Autoriteitspositie verstevigen
- Snel kunnen schakelen bij evolutie zoekgedrag
- Concurrentievoordeel
- Doelgerichte content creëren
Start nu met de voorbereidingen
Ik begrijp dat het allemaal overweldigend kan zijn. Ben je net lekker bezig met het creëren van reels, het optimaliseren van je e-mailmarketing en je social SEO en dan komt dit er ook nog eens bij. Hier zijn een aantal tips om direct te starten met Answer Engine Optimization:
- Maak een ijzersterke over ons-pagina voor je autoriteitsbasis
- Bouw je thought leadership uit met reviews, mentions en awards
- Focus op vraaggestuurde content (gebruik tools als AnswerThePublic en Google’s Also Asked)
- Gebruik schema markup, zodat de zoekmachines je content beter begrijpen
- Optimaliseer voor featured snippets
- Optimaliseer voor spraakopdrachten
- Investeer ook in je SEO en socials
- Blijf op de hoogte van trends
Dit artikel is gecheckt door het SEO-panel.
What's your reaction ?
Follow us on Social Media
Some Categories
Recent posts
October 07, 2024
Wat is de Green Claims Directive en waarom is het belangrijk?
October 04, 2024
Case: Albert Heijn Media Services as brand builder or conversion generator?
October 04, 2024
Influence: the 7 principles of Cialdini
October 04, 2024
Demand generation vs lead generation: wat is het verschil?
October 04, 2024
Neuromarketing & ethics: the grey area of influence
Comments (0)
No reviews found
Add Comment