search Inloggen search Registreren

Jouw profiel

Registreren Inloggen

Artikel

19
mei

Martin de Coninck

mei 19, 2023

1 views

Verduurzaming bedrijven in 2023 in stroomversnelling

Deze ontwikkeling staat in schril contrast met een jaar geleden. In het eerste kwartaal van 2022 bleek uit eerder onderzoek van ING dat de verduurzaming van Nederlandse bedrijven juist stagneerde. 

In een jaar tijd kan er dus veel veranderen. De omslag wordt volgens het nieuwe onderzoek vooral aangejaagd door de eigen duurzaamheidsstrategie van bedrijven in combinatie met duurzaamheidseisen vanuit de overheid en de productieketen. 

Daarnaast werkt de energiecrisis als katalysator: maar liefst 70% van de bedrijven in Nederland wil op korte termijn van het gas af en elektrisch zakelijk rijden kan rekenen op groeiende belangstelling.

Druk vanuit overheid, bedrijven en eigen personeel

Volgens Laurens de Vols, Directeur Business Banking bij ING Nederland, is verduurzamen cruciaal. “De druk van de overheid en andere bedrijven in de keten wordt steeds groter. Maar ook vanuit de bank. Daardoor ontstaat er een vliegwieleffect waardoor iedereen meer gaat verduurzamen”, zegt Laurens de Vos, Directeur Business Banking bij ING in Nederland. “Bovendien verwacht het personeel het en is het een steeds grotere factor voor het kunnen aantrekken van personeel, cruciaal in de huidige krappe arbeidsmarkt.”

Lees ook: Duurzame werkgevers geliefder bij jongeren

Elektrisch zakelijk rijden

Uit hetzelfde duurzaamheidsonderzoek van de ING blijkt dat bijna de helft van de Nederlandse bedrijven (49%) voor het einde van 2024 elektrisch zakelijk rijden verplicht stelt. Het elektrificeren van het wagenpark staat nu nog in de middenmoot als we kijken naar prioriteiten van ondernemingen, maar het zal de komende jaren een belangrijk agendapunt vormen.

Duurzaamheid strategische prioriteit van Nederlandse bedrijven

Maar liefst 68% van de Nederlandse ondernemingen verwacht in 2023 sneller te verduurzamen dan vorig jaar. Verduurzaming staat zelfs op de tweede plek in de ranglijst met strategische prioriteiten van Nederlandse bedrijven. Voor 36% van de ondernemingen is verduurzamen op korte termijn, binnen 12 maanden, de belangrijkste prioriteit.

Drijfveren duurzaamheidsstrategie

De eigen duurzaamheidsstrategie van bedrijven wordt gevormd door verschillende factoren. Zo geeft 45% van de respondenten aan dat het milieu de belangrijkste drijfveer is. Daarnaast worden kostenbesparingen (39%) en tegengaan van verspilling (31%) ook vaak genoemd. 

Een andere opvallende drijfveer – die in drie jaar tijd behoorlijk is geklommen op de lijst – is dat duurzaamheid ook (nieuwe) kansen biedt in de markt (31%).  

Lees ook: Zo verwerk je duurzaamheid in je strategie

Bron: ING, verduurzamingsonderzoek ING

What's your reaction ?

Comments (0)

No reviews found